Godsdienst (2006-2007)

- Het leerplan r.k.-godsdienst voor het lager onderwijs - Een waaier aan didactische werkvormen zelf ervaren en uitproberen - Het leren uitwerken van een volledige lesvoorbereiding godsdienst - Oudtestamentische verhalen lezen

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
algemene competenties - de leerkracht als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen (het leren maken van een degelijke voorbereiding, de bestudering van en het leren werken met het leerplan) - de leerkracht als als inhoudelijk expert (het lezen van de kinderbijbel, het zich toeëigenen van belangrijke basiskennis van het christendom) - de leerkracht als innovator (het aanwenden van creatieve en vernieuwende werkvormen in de godsdienstles). Specifieke doelen: - de studenten kunnen de verschillende elementen van de visietekst op het leerplan r.k.-godsdienst in de lagere school toelichten. - de studenten kunnen een les op verschillende vlakken typeren als ‘volgens het leerplan r.k. godsdienst’. - de studenten moeten zelfstandig een les kunnen opbouwen volgens het nieuwe leerplan aan de hand van de opgegeven doelen, het ter beschikking gestelde verhaal en de aangeleerde werkvormen. - de studenten typeren en herkennen een aantal oudtestamentische verhalen en belangrijke personages uit de kinderbijbel.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Aubroeck Kristien, 2006, godsienst 1 ILLO, niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout Kolet Jansen, Het grote avontuur van God en mens, Van In, 2004

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
10250060
Code:
10250060
Vakcoördinator:
Kristien Aubroeck
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands