- Analyse van de voorgeschreven leerplannen geschiedenis (2de graad).
- Studie van de vormingsdoelstellingen van het vak.
- Didactische analyse van een leereenheid.
- Evaluatieprocedures en begeleidingsactiviteiten.
- Bespreking van type- en proeflessen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
- Op basis van leerplannen, handboeken, handleidingen, achtergrondinformatie en vakdidactische richtlijnen lesvoorbereidingen kunnen maken.
- Doelstellingen efficiënt kiezen en formuleren.
- Leermiddelen kiezen, aanpassen en ontwikkelen.
- De methodische aanpak- en groeperingsvormen bepalen.
- Toetsen ontwerpen en doelgericht evalueren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Competenties van het 1ste jaar.
A. Type
- handboek
- cursus
- Andere: persoonlijke notities
B. Verplichte leermiddelen
- De Wever Frans, 2006, Didactiek geschiedenis. Cursus KHKempen, Turnhout.
- De Wever Frans, 2001, Evalueren in het geschiedenisonderwijs. Cahiers voor Didactiek, nr. 11, Wolters-Plantyn.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- discussieseminarie
- hoorcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving
Persoonlijk contact op de campus.
Per e-mail.
Telefonisch contact.