Frans (2006-2007)

In dit opleidingsonderdeel verwerf je de vakkennis, vaardigheden en attitudes die je nodig hebt om Frans in de lagere school te onderwijzen. Basisgrammatica van de lagere school, met beperkte uitdieping: le verbe; l'article; les adjectifs qualificatifs; le substantif (genre, féminin, pluriel); la négation; la question; l'adverbe; les possessifs; les démonstratifs; les prépositions; "tout"; les pronoms personnels; les numéraux Basiswoordenschat van de lagere school: de woordenschat van het leerplan taalopvoeding Frans Actuele teksten met beperkte woordenschatuitbreiding

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om: op het vlak van grammatica: - de basisgrammatica van de lagere school grondig te beheersen - deze grammatica in beperkte mate uit te diepen - deze grammatica goed te structureren, leerinhouden en oefeningen te selecteren, met het oog op de klaspraktijk op het vlak van woordenschat: - de basiswoordenschat van de lagere school grondig te beheersen - deze woordenschat goed aan te brengen, met aandacht voor de verschillen met de moedertaal, voor de uitspraak, voor de moeilijkheden wat betreft de spelling. op het vlak van de vaardigheden: - korte actuele Franstalige teksten te lezen en na te vertellen, hierover vragen te stellen en op te lossen (hier werk je ook aan je competentie als cultuurparticipant) - mondelinge taalvaardigheid in te oefenen - je basiswoordenschat uit te breiden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- elementaire kennis van woordenschat en grammatica, zoals je die verworven hebt in het secundair onderwijs - enige vertrouwdheid met het oefenen in de vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken) in de vreemde taal

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- handboeken: zie boekenlijst - electronische leeromgeving Toledo: extra grammatica-oefeningen met correctiesleutel - actuele artikels en teksten - collegenotities

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Je studeert een groot deel (vocabulaire, grammaire, uitspraak) zelfstandig ahv de leerpaden op Toledo. In de les worden er extra synthese-oefeningen gemaakt, zodat je uitleg kan vragen en kan controleren of je de leerstof begrepen hebt. De teksten worden in de les behandeld.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Er worden monitoraten voorzien.
OA:
11267670
Code:
11267670
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Frans