Jaar 1 (oneven jaartal)
Taalvaardigheden: Luisteren en spreken
- De verschillende vormen van luisteren en de luisterstrategieën.
- De verschillende deelvaardigheden (non-verbale communicatie, stemtechniek, argumenteren, vragen stellen) en de totaalvaardigheden (monoloog, dialoog of polyloog)
- Oefening op eigen niveau.
- Didactische aanpak voor leerlingen secundair.
Taalbeschouwing en didactiek: NT2 (Nederlands als tweede taal.)
- Informatie over inhouden en aanpak Nederlands als tweede taal en Nederlands voor taalzwakke leerlingen.
Jaar 2 (even jaartal)
Taalvaardigheden: Lezen en schrijven
Leesvaardigheid
- De kenmerken van tekstsoorten,
- Leesstrategieën en structuurschema's.
- Evaluatie van leesvaardigheid.
- Leesdidactiek voor leerlingen secundair.
Schrijfvaardigheid
- De schrijfstrategie.
- Keuze van geschikte taaltaken en schrijfhulp.
- De gepaste taalconventies.
- Evaluatie van schrijfvaardigheid.
- Schrijfdidactiek voor leerlingen secundair.
Poëzie
- De analyse en interpretatie van gedichten met literaire terminologie.
- De methodiek voor poëzielessen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- Kan je geïntegreerd, synthetisch en analytisch werken.
- Ken je hulpmiddelen om het leerproces te stimuleren bij taalzwakke leerlingen en leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben.
- Integreer je nieuwe media voor taalverwerving.
Als opvoeder
- Leer je omgaan met en in te spelen op taalzwakke leerlingen en leerlingen die Nederlands niet als moedertaal hebben.
- Sta je open voor diverse culturen.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker:
- Scherp je je belangstelling aan voor het Nederlands als moedertaal zowel in zijn communicatieve als in zijn esthetische aspecten.
- Verbeter je je taalvaardigheid.
- Beheers je methodes om samen met je leerlingen taal te exploreren en te trainen.
- Krijg je aandacht voor aanpak en problemen bij taalverwerving van het Nederlands als niet-moedertaal.
- Leer je de formulering van het Nederlands als instructietaal verbeteren.
Als innovator
- Kan je een vernieuwende aanpak van taal formuleren.
Als cultuurparticipant
- Toon je een bereidheid tot integratie van diverse culturen in onze samenleving.
Als lid van een schoolteam
- Kan je leiding geven en teamgericht werken, ook voor de aanpak van taalproblemen en taalbeleid binnen de school.
Als lid van een onderwijsgemeenschap.
- Weet je waar je informatie kan vinden over taal.
- Volg je de onderwijsactualiteit voor het vak Nederlands op.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Als startcompetenties moet je de basisvaardigheden van spreken, luisteren, schrijven en lezen beheersen.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursussen docent.
Eigen notities en verplichte lectuur.
Info op elektronisch leerplatform.
Handboeken:
- Jan Van Coillie: 'Met duizend blote ogen', bloemlezing van gedichten
- Jan Van Coillie: 'Poëzie ontdekken: Gedichten in de klas'
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Module 'Lees- en schrijfvaardigheid' en 'Poëzie'
- 80 % Schriftelijk examen
- 20% Permanente evaluatie:
- Hierbij wordt de aanwezigheid in de les en het werk van de studenten geëvalueerd.
- Groepswerk: presentatie van een gedichtanalyse en deel van info uit werkboek.
- Schrijfportfolio
Module 'Spreken en luisteren' en 'NT2'
- 80 % Schriftelijk en mondeling examen
- 20 % Permanente evaluatie (spreekoefeningen)
Een significant tekort op een vakonderdeel kan tot een tekort voor het geheel leiden. Correcte spelling en verzorgd taalgebruik worden mee verrekend bij examens en taken.