Procestechnieken Opbouw van een regelkring
- Studie van processen en mogelijke regelingen. - Proceskarakteristiek, orde, dode tijd, tijdconstanten - Aan- uitregelingen, continue regelingen - Vuistregels voor het instellen van een regelaar - IAE, ISE, ITAE - Verschillende meetmethodes en transmitters - Naderingsschakelaars - Smart transmitters(ontw) Corrigerende organen - Regelkleppen : gebruik, dimensionering, ... - klepautoriteit, Kv, lineaire en exponentiële kleppen - geluidshinder - types van kleppen : globe, hoekklep, vlinderklep, enz. . Voorbeelden van verschillende regelschema's (opbouw en instellen) - Storingscompensatieschakeling - Verhoudingsregeling - Kaskaderegeling enz. De interactie tussen verschillende regelingen (oefeningen) De verschillende soorten van regelaars - pneumatisch, electrisch, digitaal, Fuzzy logic, regelalgoritmen. Processturing met behulp van een computer Basisschema's Labview Regeling van een distillatietoren Regeling van een stoomketel
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Toelichting:
M - 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit theoretisch benaderen
M - 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit toepassen
M - 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Studenten kunnen met beperkte meetresultaten de instelling van een regelproces bepalen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Gebruik van de lab view omgeving
Verschillende modellen gebruiken voor de instelling van een regelaar
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C02 In staat zijn om de wijze waarop de theorievorming evolueert, te volgen en te interpreteren.
- C07 Een technisch ontwerp kunnen maken.
- C08 Het productieproces kunnen opstarten, verbeteren en bedrijfszeker maken.
Toelichting:
Studenten moeten het principe van een PID regelaar kennen - de instelling van de parameters van een PID regelaar kunnen bepalen - de afkorting voor de normeringen en organisaties uit de procesinstrumtatie kunnen verklaren. - met de aanwezige software, config.(programma's) kunnen opbouwen - kennis hebben van de mogelijkheden van de regeltechniek
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiswetten thermodynamica, stoomtabellen, formules warmteverliesberekeningen
Kennis van de basisbegrippen van de regeltechniek
Basiskennis Lab View
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Vermeiren Jan, 2004, Cursus Procesautomatisering, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel
Handleiding SCADA-pakket, handleidingen diverse toestellen…..
C. Aanbevolen leermiddelen
Lab view simulatie
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Zelfstandig een lab view simulatie leren kennen en gebruiken
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Mondeling met schriftelijke voorbereiding
Hoorcollege met de mogelijkheid tot vragen stellen
In de week voor de examens, twee voormiddagen ter beschikking om vragen te stellen