procesautomatisering (2006-2007)

Procestechnieken Opbouw van een regelkring - Studie van processen en mogelijke regelingen. - Proceskarakteristiek, orde, dode tijd, tijdconstanten - Aan- uitregelingen, continue regelingen - Vuistregels voor het instellen van een regelaar - IAE, ISE, ITAE - Verschillende meetmethodes en transmitters - Naderingsschakelaars - Smart transmitters(ontw) Corrigerende organen - Regelkleppen : gebruik, dimensionering, ... - klepautoriteit, Kv, lineaire en exponentiële kleppen - geluidshinder - types van kleppen : globe, hoekklep, vlinderklep, enz. . Voorbeelden van verschillende regelschema's (opbouw en instellen) - Storingscompensatieschakeling - Verhoudingsregeling - Kaskaderegeling enz. De interactie tussen verschillende regelingen (oefeningen) De verschillende soorten van regelaars - pneumatisch, electrisch, digitaal, Fuzzy logic, regelalgoritmen. Processturing met behulp van een computer Basisschema's Labview Regeling van een distillatietoren Regeling van een stoomketel

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Toelichting:
M - 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit theoretisch benaderen M - 02. Kunnen omgaan met complexe problemen Studenten begrijpen de leerinhoud en kunnen dit toepassen M - 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context Studenten kunnen met beperkte meetresultaten de instelling van een regelproces bepalen

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
Toelichting:
Gebruik van de lab view omgeving Verschillende modellen gebruiken voor de instelling van een regelaar

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
  • C02 In staat zijn om de wijze waarop de theorievorming evolueert, te volgen en te interpreteren.
  • C07 Een technisch ontwerp kunnen maken.
  • C08 Het productieproces kunnen opstarten, verbeteren en bedrijfszeker maken.
Toelichting:
Studenten moeten het principe van een PID regelaar kennen - de instelling van de parameters van een PID regelaar kunnen bepalen - de afkorting voor de normeringen en organisaties uit de procesinstrumtatie kunnen verklaren. - met de aanwezige software, config.(programma's) kunnen opbouwen - kennis hebben van de mogelijkheden van de regeltechniek

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiswetten thermodynamica, stoomtabellen, formules warmteverliesberekeningen Kennis van de basisbegrippen van de regeltechniek Basiskennis Lab View

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Vermeiren Jan, 2004, Cursus Procesautomatisering, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel Handleiding SCADA-pakket, handleidingen diverse toestellen…..

C. Aanbevolen leermiddelen

Lab view simulatie

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

Zelfstandig een lab view simulatie leren kennen en gebruiken

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

Mondeling met schriftelijke voorbereiding Hoorcollege met de mogelijkheid tot vragen stellen In de week voor de examens, twee voormiddagen ter beschikking om vragen te stellen
OA:
03201221
Code:
03201221
Vakcoördinator:
Jan Vermeiren
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands