De volledige ontwerpcyclus van een analoge chip wordt doorlopen: berekening, simulatie en layout van een analoge CMOS schakeling met behulp van een professionele IC-ontwerp omgeving (Tanner/Cadence) en experimentele verificatie van de werking van de chip in het labo.
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
- 05. Het vermogen tot originaliteit en creativiteit met het oog op het continu uitbreiden van de kennis en inzichten
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C02 In staat zijn om de wijze waarop de theorievorming evolueert, te volgen en te interpreteren.
- C03 In staat zijn om in domeinen van het vakgebied een originele bijdrage aan kennis te leveren.
- C04 Een onderzoekende houding aannemen, zelfstandig en resultaatgericht onderzoek kunnen uitvoeren.
- C07 Een technisch ontwerp kunnen maken.
Toelichting:
De student kan een analoge schakeling berekenen en optimaliseren (ontwerpen) via simulatie en zelfstandig een chip layout maken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Analoge elektronica
Analoog CMOS Ontwerpen I
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
-Eigen cursusteksten
-Design of Analog Cmos Integrated Circuits, B. Razavi, ISBN 0072380322, McGraw-Hill, 2003 (wordt als handboek gebruikt)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- projectwerk
B. Omschrijving