Toepassingen met een asynchrone wisselstroommotor
- werking van verschillende types van frequentieomvormers
- parametrering van frequentieomvormers
- energiebesparing met frequentieomvormers
- M-n verloop bij gebruik van frequentieomvormer
- softstarter
- DC-remming
Toepassingen op DC-machines
- sturen van DC-machines
- positionering
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C06 Een diagnose kunnen stellen.
Toelichting:
- Studenten kunnen elektrische aandrijfsystemen correct aansluiten op het net en correct parametreren.
- Studenten begrijpen de werking, karakteristieken en eigenschappen van de meest voorkomende elektrische aandrijfsystemen en kunnen ze verklaren
- Studenten kunnen een diagnose stellen bij het optreden van fouten bij elektrische aandrijfsystemen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De studenten moeten:
- Opbouw, werking en karakteristieken van verschillende soorten elektrische motoren kennen en begrijpen
- Werking, karakteristieken, eigenschappen en signaalvormen van de verschillende types omvormers kennen
- Basiskennis van de karakteristieken en eigenschappen van arbeidswerktuigen (pompen, ventilatoren, etc) hebben
- Op een veilige manier elektrische metingen kunnen uitvoeren met de geschikte meetinstrumenten en deze metingen kunnen interpreteren
- Handig zijn in het opbouwen en gebruiken van elektrische schakelingen en kunnen werken binnen een klein team
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Segers Werner, Practicum elektrotechniek, 2006. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 42p.
C. Aanbevolen leermiddelen
Jacobs Vic, Labo elektrotechniek - begeleidend handboek, 2006. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 154p.
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
De studenten werken in groepjes van 2 of 3 aan een opdracht. De opstellingen in het labo zijn 'modulair' opgebouwd: de studenten bouwen zelf de schakelingen en verrichten hierop zelf de metingen.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- praktische proef
- Andere: verslagen
B. Omschrijving
Tijdens de labozittingen worden de studenten tussentijds begeleid om de opdracht tot een goed einde te brengen en om de veiligheid van studenten en opstellingen te garanderen.