Pathologie (2006-2007)

In de lessen pathologie wordt een inleiding gegeven in de terminologie rond ziekte en gezondheid en in de belangrijkste pathofysiologische processen, zoals immunopathologie, ontstekingen, shock, temperatuurregulatie, ,,,,,, Tevens wordt er een link gelegd naar de farmacologie.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
In deze inleidende cursus pathologie leren studenten hun basisinzichten uit anatomie en fysiologie toepassen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
  • .

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C13 Preventief zorgverlenen.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
Toelichting:
  • Studenten kunnen professionele zorg op maat bieden:
    • ze zijn in staat tot verantwoorde verpleegkundige handelingen, vanuit hun achtergrondkennis over de anatomie, fysiologie en pathologievan de mens
    • ze analyseren kritisch hun verpleegkundige taken en passen ze aan aan nieuwe inzichten
  • Studenten passen alle niveau's van preventie toe:
    • ze kennen de normale fysiologische regulatiemechanismen, en herkennen pathologische toestanden, waardoor adequate hulp kan ingeroepen worden.
  • Studenten kunnen functioneren als lid van een team:
    • ze kunnen intra- en interprofessioneel samenwerken om de visie en de doelen van het beleid en de zorg te realiseren:
    • Studenten kennen de correcte terminologie m.b.t. de anatomie, fysiologie en pathologie, zodat interprofessioneel overleg met behandelende artsen en andere paramedici vlot kan verlopen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Handboek: Dr. Zaagman-van Buuren, M., J., Drs. de Jong, J.,T.,E. (1997). Algemene ziekteleer. Niveau 4 en 5 uit de reeks "Bouwstenen voor onderwijs in de gezondheidszorg". Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum
  • Schema's op PowerPoint via Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
07281041
Code:
07281041
Vakcoördinator:
Martine Deleu
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands