- Studie van de beginsituatie voor geschiedenis in het secundair onderwijs.
- Analyse van de voorgeschreven leerplannen geschiedenis (1ste graad).
- Doelstellingen kiezen en formuleren.
- Leerinhouden selecteren, structureren en vertalen in opdrachten.
- Leermiddelen kiezen, aanpassen en ontwikkelen.
- De methodische aanpak en groeperingsvormen bepalen.
- Specifieke leerinhouden, vaardigheden en attitudes leren verwerken in afgeronde lessen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
- Op basis van leerplannen, handboeken, handleidingen, achtergrondinformatie en vakdidactische richtlijnen lesvoorbereidingen kunnen maken.
- Basisinzichten in de geschiedenisdidactiek demonstreren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen
A. Type
- cursus
- Andere: persoonlijke notities
B. Verplichte leermiddelen
De Wever Frans, 2006. Didactiek. Cursus, KHKempen, Turnhout.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- discussieseminarie
- begeleide zelfstudie
- hoorcollege
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving
Persoonlijk contact op de campus.
Per e-mail.
Telefonisch contact.