Je zal op een kritische wijze leren om vanuit het zorgsysteem 'Integrerende Verpleegkunde' problemen van de individuele patiënt op een systematische en doelgerichte manier te onderkennen, te analyseren en te benoemen. Je zal leren om in samenspraak met de patiënt een plan te maken en uit te voeren, waarbij evaluatie een centrale plaats inneemt. In functie van de individuele patiëntbenadering maak je eveneens kennis met de meest gebruikte meet- en registratie-instrumenten, welke een beeld weergeven van de zorgbehoefte van de individuele patiënt.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
- C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Leysens, G. (2005). Het verpleegkundig proces. Onuitgegeven cursus voor het 1e jaar Verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.
C. Aanbevolen leermiddelen
Carpenito, L. (2002). Zakboek verpleegkundige diagnosen. Wolters-Noordhoff: Groningen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving