Wiskunde (2006-2007)

Differentiaalvergelijkingen : Algemeenheden - Differentiaalvergelijkingen met scheidbare veranderlijken - Homogene differentiaalvergelijkingen - Lineaire differentiaalvergelijkingen Reeksen : Algemeenheden over rijen en reeksen - Convergentie van reeksen - Machtreeksen Algebra van Boole : Propositielogica - Algebra van Boole - Minimalisatie van Booleaanse functies

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:
Bij AB-01 : De studenten kunnen door middel van wiskundig correcte redeneringen (bewijzen) de achtergronden van de berekeningen die ze maken verklaren. Bij AB-03 : De studenten kunnen voor wiskundige problemen op gevorderd niveau die door middel van berekeningen moeten opgelost worden de geschikte werkwijze selecteren en uitvoeren. (methodisch) Deze problemen zijn: oplossen van differentiaalvergelijkingen, convergentie van reeksen bepalen. Bij AB-03 : De studenten kunnen relevante situaties uit de ingenieurscontext omzetten naar wiskundige problemen en na het uitvoeren van wiskundige bewerkingen de resultaten daarvan terugkoppelen naar de context. (methodisch) Zulke situaties hebben betrekking op electriciteit, mechanica en leiden tot wiskundige bewerkingen met differentiaalvergelijkingen en Boolse algebras.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
AB - 03 : De studenten kunnen relevante situaties uit de ingenieurscontext omzetten naar wiskundige problemen en na het uitvoeren van wiskundige bewerkingen de resultaten daarvan terugkoppelen naar de context. (Relevante data verzamelen om een oordeel over een wetenschappelijk vraagstuk te kunnen sturen.) Zulke situaties hebben betrekking op electriciteit, mechanica en leiden tot wiskundige bewerkingen met differentiaalvergelijkingen en Boolse algebras.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
Toelichting:
Bij C1 : Kennis van de aangeboden leerstof. Bij C3 : De studenten kunnen relevante situaties uit de ingenieurscontext omzetten naar wiskundige problemen en na het uitvoeren van wiskundige bewerkingen de resultaten daarvan terugkoppelen naar de context. (Samenhang met andere vakgebieden) Zulke situaties hebben betrekking op electriciteit, mechanica en leiden tot wiskundige bewerkingen met differentiaalvergelijkingen en Boolse algebras.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Abstract rekenen in het veld van de reële getallen Kennis van wiskundige structuren Belangrijkste elementaire reële functies Berekenen van limieten Afgeleiden en integralen van reële functies uitrekenen Theoretisch verband tussen afleiden en integreren Basisbewerkingen met complexe getallen

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Coppens, M.(2006).Wiskunde. Onuitgegeven nota's, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement IIBT.

C. Aanbevolen leermiddelen

Het materiaal op de leeromgeving (Toledo) bevat algemene informatie over het examen maar ook een lijst met mogelijke theorievragen op het examen en voorbeeldexamens (van een recent voorafgaand academiejaar).

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
03200110
Code:
03200110
Vakcoördinator:
Marc Coppens
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands