Het vak is een kennismaking met het ergotherapeutisch handelen binnen de vier voornaamste werkgebieden, namelijk de geriatrie, fysische revalidatie, psychiatrie en ontwikkelingsstoornissen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliƫnt.
- C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
- C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
- C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
Toelichting:
- De studenten kunnen de samenhang herkennen van ergotherapeutische interventies binnen de vier voornaamste werkgebieden,fysische revalidatie,psychiatrie,ontwikkelingsstoornissen en geriatrie
- De studenten kunnen een globale schets geven van :de werkterreinen,de taakgebieden,de historiek en de actuele tendensen binnen het beroep
- De studenten kunnen het ergotherapeutisch handelen omschrijven als een cyclisch proces
- De studenten kunnen ergotherapeutische modellen omschrijven en toepassen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Mark Steensels, ergotherapie algemene, niet gepubliceerde cursus
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De theoretische kennis wordt getoetst aan de hand van kennisvragen en van toepassingsvragen.