- basisbegrippen van de didactiek van het vreemdetalenonderwijs
- basisvaardigheden in verband met de verschillende aspecten van het vreemdetalenonderwijs
- aandacht voor de vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
Toelichting:
Als opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
* raak je vertrouwd met de basisbegrippen van het vakjargon van de didactiek van het Frans als vreemde taal.
* verwerf je inzicht in de basisvaardigheden om de Franse taal aan te leren: zo leer je verschillende lestypes (woordenschatles, grammaticales, leesles,...) beheersen.
* slaag je erin onder begeleiding een degelijke lesvoorbereiding uit te werken.
* kan je geschikte doelstellingen (vakspecifieke en vakoverschrijdende) formuleren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- cursus
- notities
- handboeken en leerplannen van het secundair onderwijs
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- stage
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Schriftelijk en mondeling examen in juni: 90%
Permanente evaluatie: 10%