Onderwijsbevoegdheid Aardrijkskunde - vakdidactiek (2006-2007)

Volgende vakdidactische principes komen aan bod: - Progressie en juiste begripsvorming van de leerstof aardrijkskunde in het secundair onderwijs - Lesvoorbereiding maken - Doelen en vragen formuleren - Leermiddelen: beelden, bord, kaarten, modellen en andere visuele media - Parate kaartkennis van alle werelddelen - Specifieke aandachtspunten bij de leerplanonderdelen van de 1ste graad secundair onderwijs

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Op het einde van het eerste jaar kunnen de studenten zelfstandig een lesvoorbereiding aardrijkskunde maken. Als opvoeder, organisator en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kunnen de studenten: - vanuit een leerplandoelstelling een lesinhoud opstellen en uitwerken - geschikte doelen en doelgerichte vragen formuleren - werken vanuit de concrete geografische ruimte - bronnenmateriaal en actualiteit integreren in lessen aardrijkskunde van het secundair onderwijs - parate kaartkennis aanwenden tijdens je lesactiviteiten in het werkveld - de vakdidactische principes voor de lessen aardrijkskunde in de 1ste graad secundair onderwijs toepassen Als inhoudelijk expert kunnen de studenten gedurende het hele academiejaar een informatie- en actualiteitsmap opbouwen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten bezitten de volgende competenties: - de kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs - een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Wolters’ Algemene Wereldatlas, Wolters, Leuven, 2004. - Leerplannen voor de eerste (en tweede) graad: vak aardrijkskunde. - Handboekenreeks voor de eerste graad: te kiezen uit Wereldvisie 1 en 2 of Geo 1 en 2 of Geogenie: zie boekenlijst - Cursussen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
10255060
Code:
10255060
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands