Volgende vakdidactische principes komen aan bod:
- Progressie en juiste begripsvorming van de leerstof aardrijkskunde in het secundair onderwijs
- Lesvoorbereiding maken
- Doelen en vragen formuleren
- Leermiddelen: beelden, bord, kaarten, modellen en andere visuele media
- Parate kaartkennis van alle werelddelen
- Specifieke aandachtspunten bij de leerplanonderdelen van de 1ste graad secundair onderwijs
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Op het einde van het eerste jaar kunnen de studenten zelfstandig een lesvoorbereiding aardrijkskunde maken. Als opvoeder, organisator en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kunnen de studenten:
- vanuit een leerplandoelstelling een lesinhoud opstellen en uitwerken
- geschikte doelen en doelgerichte vragen formuleren
- werken vanuit de concrete geografische ruimte
- bronnenmateriaal en actualiteit integreren in lessen aardrijkskunde van het secundair onderwijs
- parate kaartkennis aanwenden tijdens je lesactiviteiten in het werkveld
- de vakdidactische principes voor de lessen aardrijkskunde in de 1ste graad secundair onderwijs toepassen
Als inhoudelijk expert kunnen de studenten gedurende het hele academiejaar een informatie- en actualiteitsmap opbouwen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten bezitten de volgende competenties:
- de kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs
- een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Wolters’ Algemene Wereldatlas, Wolters, Leuven, 2004.
- Leerplannen voor de eerste (en tweede) graad: vak aardrijkskunde.
- Handboekenreeks voor de eerste graad: te kiezen uit Wereldvisie 1 en 2 of Geo 1 en 2 of Geogenie: zie boekenlijst
- Cursussen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving