Aardrijkskundige vaardigheden:
* leren oriënteren en kaartlezen,
* kennismaking met verschillende soorten kaarten,
* werken met een atlas,
* de geografische ligging van een plaats bepalen,
* tijdsverschillen (tussen 2 bestemmingen) berekenen en kort verklaren,
* toeristische statistieken en klimaatgegevens ontleden
Leerinhouden toerisme:
* natuurverschijnselen tijdens de vakantie (in Europa)
* soorten toerisme
* positieve en negatieve gevolgen van toerisme
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om:
* een aantal belangrijke aardrijkskundige vaardigheden die van pas kunnen komen bij reizen toe te passen
* mogelijke natuurverschijnselen tijdens de vakantie te begrijpen
* je te verdiepen in één onderdeel van de natuurverschijnselen
* de evolutie van een toerisctisch gebiede en de eventuele gevolgen van toerisme in te schatten
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten van je een brede achtergrondkennis en interesse.
Je bent gevoelig voor wat er in de wereld gebeurt. De hoofdlijnen van de actualiteit zijn je niet onbekend. Je neemt af en toe een krant of tijdschrift ter hand.
We vragen van je ook een positieve houding t.a.v. het beroepsonderwijs en de BSO-leerlingen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* Cursus: Module Toerisme
* Handboek: Bruning L. e.a. (2001), Zon, zee en sterren: natuurverschijnselen tijden de vakantie, Stichting Universum en ANWB, 95 p.
* Algemene atlas
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving