In dit opleidingsonderdeel verwerf je de vakkennis, vaardigheden en attitudes die je nodig hebt om Frans in de lagere school te onderwijzen.
Basisgrammatica van de lagere school, met beperkte uitdieping:
le verbe; l'article; les adjectifs qualificatifs; le substantif (genre, féminin, pluriel); la négation; la question; l'adverbe; les possessifs; les démonstratifs; les prépositions; "tout"; les pronoms personnels; les numéraux
Basiswoordenschat van de lagere school:
de woordenschat van het leerplan taalopvoeding Frans
Actuele teksten met beperkte woordenschatuitbreiding
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om:
op het vlak van grammatica:
- de basisgrammatica van de lagere school grondig te beheersen
- deze grammatica in beperkte mate uit te diepen
- deze grammatica goed te structureren, leerinhouden en oefeningen te selecteren, met het oog op de klaspraktijk
op het vlak van woordenschat:
- de basiswoordenschat van de lagere school grondig te beheersen
- deze woordenschat goed aan te brengen, met aandacht voor de verschillen met de moedertaal, voor de uitspraak, voor de moeilijkheden wat betreft de spelling.
op het vlak van de vaardigheden:
- korte actuele Franstalige teksten te lezen en na te vertellen, hierover vragen te stellen en op te lossen (hier werk je ook aan je competentie als cultuurparticipant)
- mondelinge taalvaardigheid in te oefenen
- je basiswoordenschat uit te breiden
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- elementaire kennis van woordenschat en grammatica, zoals je die verworven hebt in het secundair onderwijs
- enige vertrouwdheid met het oefenen in de vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken) in de vreemde taal
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- handboeken: zie boekenlijst
- electronische leeromgeving Toledo: extra grammatica-oefeningen met correctiesleutel
- actuele artikels en teksten
- collegenotities
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Je studeert een groot deel (vocabulaire, grammaire, uitspraak) zelfstandig ahv de leerpaden op Toledo. In de les worden er extra synthese-oefeningen gemaakt, zodat je uitleg kan vragen en kan controleren of je de leerstof begrepen hebt. De teksten worden in de les behandeld.
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Er worden monitoraten voorzien.