Rekentechnieken (2006-2007)

In het vak rekentechnieken wordt gestart met het opfrissen van de belangrijkste rekenregels: machten en wortelvormen, veeltermfuncties, exponentiële en logaritmische functies, stelsels van vergelijkingen en goniometrie in een rechthoekige driehoek. De nadruk ligt op rekenvaardigheid, de theorie is enkel ter ondersteuning. In een tweede deel komen de begrippen uit de analyse aan bod zoals limiet, afgeleide en bepaalde en onbepaalde integralen. Ook hier ligt de nadruk op het kunnen toepassen van de berekeningstechnieken. Zo moeten de begrippen limiet en afgeleide kunnen toegepast worden bij de bepaling van het verloop van functies . Bepaalde en onbepaalde integralen worden dan weer toegepast bij oppervlakteberekeningen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De voedings- en dieetkundige kan een gepast voedings- en dieetadvies opstellen om de gezondheid te behouden en bevorderen.
  • C04 De voedings- en dieetkundige is in staat om in alle fasen van toegepast wetenschappelijk onderzoek in verband met voeding mee te werken.
  • C05 De voedings- en dieetkundige analyseert voedingsmiddelen om de hygiëne en samenstelling te evalueren.
  • C06 De voedings -en dieetkundige communiceert correcte wetenschappelijke informatie, ideeën en oplossingen m.b.t. voeding naar alle belanghebbenden (informatieverstrekker).
  • C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
- De studenten ontwikkelen een denk- en redeneervaardigheid om te komen tot probleemoplossend denken - De studenten kunnen vlot de aangeleerde methoden en technieken toepassen in concrete oefeningensituaties - De studenten hebben aandacht voor nauwkeurige formulering van begrippen en beweringen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

geen

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

-De Meester Katrien et al., 2004, Een brug tussen secundair en hoger onderwijs. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel ...p -Peeters Marleen, 2004, Rekentechnieken: Aanvullingen en oefeningen. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel 93 p

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

IN het hoorcollege wordt de theorie kort herhaald en hierove voorbeelden gegeven. Tijdens de oefeningen begeleidt de docent de studenten die zelfstandig en op eigen tempo aangeduide oefeningen maken. Indien nodig kan er een stukje theorie herhaald worden (individueel of in groep).

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De nadruk wordt gelegd op oefeningen en toepassingen. Er wordt geen theorie ondervraagd.
OA:
06022620
Code:
06022620
Vakcoördinator:
Katrien De Meester
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands