Organische chemie (2006-2007)

In de cursus wordt in 8 hoofdstukken telkens een klasse van organische verbindingen besproken. Er wordt steeds uitgegaan van de structuureigenschappen van een basisvoorbeeld, waaruit de fysische en chemische eigenschappen worden afgeleid. De chemische reacties worden besproken via reactiemechanismen waarbij de klemtoon gelegd wordt op de ruimere toepasbaarheid van een mechanisme. Waar zinvol, wordt het voorkomen in de natuur en de toepassingen van de verbindingen besproken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
Studenten verwerven een aantal redeneringspatronen waarbij de klemtoon bewust gelegd wordt op het begrijpen en het zelfstandig kunnen toepassen van deze patronen in verschillende situaties. Studenten moeten de link zien tussen de theoretische achtergronden en het praktisch werken met organische verbindingen in het labo (synthese, analyse, isolatie) en het proces. Studenten hebben doorzicht in de reactiemechanismen van de belangrijkste chemische reacties en kunnen die kennis extrapoleren naar nieuwe situaties. Studenten begrijpen wat 'selectiviteit' betekent bij reacties op organische verbindingen en kunnen in een aantal situaties begrijpen hoe een reactie naar de gewenste eindproducten kan gestuurd worden. Studenten kunnen voor niet al te complexe structuren via retrosynthese een reactieschema afleiden. Studenten hebben inzicht in de impact die organische verbindingen of processen hebben op onze leefwereld (energieproblematiek, gehalogeneerde KWS, ...)

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursus doorgenomen: Organische Chemie Deel 1 interne cursus KHK M. Sadones.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Vreysen S..: 2007 Organische Chemie deel 2 Int. Gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel Sadones M.: 2004 Het Kader CD-Rom, KHKempen, Geel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Je hebt 2 examens: het examen in de eerste zittijd telt mee voor 35 % van je totale score, het examen in de tweede zittijd telt mee voor 55% van je examen. Daarnaast zal je twee opdrachten krijgen die elk voor 5 % mee tellen voor je eindscore. De examens worden telkens op 100 punten gequoteerd. Op het examen in de eerste zittijd zullen 30 punten staan op theorievragen + 70 punten op het correct kunnen oplossen van oefeningen. Op het examen in de tweede zittijd zullen er 25 punten staan op het deel kunststoffen, 15 punten staan op de theorie en de resterende 60 punten staan op het correct oplossen van oefeningen. Bij een examen in de 3de zittijd telt je permanente beoordeling niet meer mee, en moet je de leerstof van het ganse jaar kennen. 30 van de 100 punten staan op de theorie, 70 punten op de oefeningen. Tijdens het hoorcollege zullen er regelmatig oefeningen gemaakt worden. Studenten kunnen altijd vragen stellen mbt de leerstof.
OA:
06020170
Code:
06020170
Vakcoördinator:
Steven Vreysen
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands