Oriëntatie op het beroep (2006-2007)

Onderwijsbeleid * België als federale staat en de structuur van de Vlaamse overheid: historiek, bevoegdheden, praktijkrelevantie * Het onderwijs in Vlaanderen: historiek, de netten, structuur, praktijkrelevantie * Inrichtende Machten: structuur, visie, inspectie, praktijkrelevantie * Vakbonden in het onderwijs: welke, nut, visie en standpunten, praktijkrelevantie * Vervangingspool: wat, visie van de verschillende netten, praktijkrelevantie * Aanvullend: inbreng in een aantal modules en inspelen op de actualiteit Oriëntatie op het beroep * Werken met een klasagenda en ander instrumenten. * Formaliteiten COV. * Solliciteren: Hoe? Waar, Wanneer? Sollicitatiebrief / Sollicitatiegesprek. * Verwachtingen ten aanzien van de inspectie. * Verwachtingen ten aanzien van de pedagogische begeleiding. * Formaliteiten inrichtende macht 'Zusters van de christelijke scholen'. * Godsdienst /catechese in het Stedelijk en Gemeentelijk onderwijs / Gemeenschapsonderwijs.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Organisator.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als organisator * leer je verschillende plannings- en reflectieinstrumenten kennen en hanteren. Als lid van het schoolteam * verwerf je informatie over de eigen rechtspositie en die van het kind. Je verwerft info en vaardigheid met betrekking tot de sollicitatieprocedures. Als partner van externen * verwerf je informatie over aanbod en werking van verschillende begeleidings- en ondersteuningsdiensten. Als lid van de onderwijsgemeenschap * verwerf je kennis over het opvoedingsproject en begeleidingsdienst van de 'Zusters van de Christelijke Scholen'.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Onderwijsbeleid Openheid voor beleidsmatige aspecten van onderwijs. Oriëntatie op het beroep Inhouden verworven in de module 'Onderwijsbeleid'.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Onderwijsbeleid ICT-omgeving Oriëntatie op het beroep * Brochures en tekstmateriaal van de gastsprekers. * Nota's van studenten. * Het Ontwikkelingsplan van de Katholieke kleuterschool * Modulebundel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11261241
Code:
11261241
Vakcoördinator:
Ann De Busser
Semester:
2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands