Spreekvaardigheden (2006-2007)

Tijdens de werkcolleges oefen je je taalvaardigheden op eigen niveau. Je krijgt technieken aangereikt om gezond en juist te spreken. Deze cursus omvat de volgende onderdelen: Theorie:
  • basiselementen en processen van belang wanneer je spreekt
  • stemhygiëne en stemmisbruik
  • stemproblemen
  • expressie
Oefeningen:
  • eutone houding
  • lage ademplaatsing
  • koppeling van de ademhaling aan de stemgeving
  • gezonde en juiste articulatie
  • expressie

A. Algemene competenties

  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als leraar ben je een inhoudelijk expert. Vakgerichte competentie ´gezond en juist spreken´:
  • Je kan een gezonde techniek toepassen om je stem en articulatie te gebruiken wanneer je spreekt. Je uitspraak is ook vrij van dialectische invloeden.
  • We verwachten dat je de adviezen over je spreekvaardigheid opvolgt zodat je op het einde van het academiejaar aan de criteria voor ´gezond en juist spreken´ voldoet.
Als leraar heb je de attitude om een correcte taal te gebruiken in de communicatie.
  • In de mondelinge communicatie met lerenden, ouders, leden van het schoolteam en externen ben je erop gericht een adequaat en correct taalgebruik te hanteren en aandacht te hebben voor het belang van non-verbale communicatie.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Je beheerst de Nederlandse taal.
  • Voor het begin van het academiejaar evalueren wij jouw spreekvaardigheden tijdens voorlezen en spontaan spreken. Ook je roepstem en je slikpatroon worden beoordeeld. Je krijgt feedback over je beginniveau.
  • Een positieve werkhouding, doorzettingsvermogen en een kritische ingesteldheid zijn noodzakelijk om je spreekgedrag te optimaliseren.
  • Studenten die dictie en/of toneel gevolgd hebben, zullen deze deelmodule vlotter doorlopen.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Geerts, E. (2006). Communicatieve en agogische vaardigheden: Spreekvaardigheden. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

De aanbevolen oefenmaterialen vind je in de onderwijswerkplaats van het departement Vorselaar.
  • Aalbrecht, J., Peinen, W. & Sas, P. (1998). Als je veel moet praten, deel 2: Uitspraakvademecum. Leuven: Garant.
  • Beheydt, L., Dirven, R. & Kaunzer, U.A.(1999). Uitspraak Nederlands. Tekst- en oefenboek. Leuven: Acco.
  • Beheydt, L., Dirven, R. & Kaunzer, U.A.(1999). Uitspraak Nederlands. [Cd]. Leuven: Acco.
  • Huybrechts, G. (1999). Articulatie in de praktijk: consonanten. Leuven: Acco.
  • Huybrechts, G. (1999). Articulatie in de praktijk: vocalen en diftongen. Leuven: Acco.
  • Hogeschool Utrecht. (1999). Boeiend voor de groep. Ontspannen en effectief spreken. [Cd-rom]. Utrecht: s.n.

A. Types

  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Examenperiode 1 en 2:
  • Permanente evaluatie: 25 %
  • Mondeling examen: 75 %
Examenperiode 3:
  • Mondeling examen en taak
OA:
11260271
Code:
11260271
Vakcoördinator:
Els Geerts
Semester:
1+2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands