- Meettechniek:effectieve en gemiddelde waarden, meettoestellen
- Inwendige weerstand spanningsbron, C-ketens op gelijkstroom, niet-lineaire weerstanden
- Technologische proeven (elektromagnetische schakelaar, contactorenschakeling, differentieelschakelaar)
- Spoelen: zelfinductiecoëfficiënt, magnetische koppeling, wisselstroomweerstand
- R,L,C- ketens op wisselstroom, arbeidsfactor
- Metingen op driefasig net
- Asynchrone motor : (kenplaat, aanloop, belasting, etc.)
- Verlichting (lichtschakelingen, soorten lichtbronnen, types van armaturen, etc.)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
- Studenten kunnen elektrische meettoestellen gebruiken en kennen de werking ervan en het onderscheid ertussen.
- Studenten kunnen eenvoudige netwerkschakelingen realiseren zowel gevoed op gelijkspanning, op éénfasige wisselspanning, als op het driefasig net.
- Studenten kunnen al de eigenschappen van een spoel bepalen.
- Studenten kennen de schakelingen om actief en reactief vermogen te meten in de verschillende netsystemen.
- Studenten kunnen de asynchrone motor aansluiten en de nodige metingen doen om de werking bij nullast en belasting te verklaren.
- Studenten kunnen verschillende types van lampsystemen aansluiten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
basiskennis van elektrostatica hebben: elektrisch veld, elektrische potentiaal, enz
wiskunde: complex rekenen - vectorrekenen - scalair en vectorieel product
A. Type
- cursus
- Andere: Uitgerust labo
B. Verplichte leermiddelen
Segers Werner, Labo-opgaven practicum elektriciteit, 2007. Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving
De studenten kunnen na afspraak extra hulp bekomen.