Muzische vorming (2006-2007)

De inhoud omvat de volgende onderwerpen:
  • Wat is muzische Vorming?
  • Wat zijn de randvoorwaarden?
  • Hoe ziet een muzische activiteit eruit?
  • Wat zeggen de Ontwikkelingsdoelen / De leerplannen / Het Ontwikkelingsplan? Concretisering aan de hand van een theatervoorstelling met introductie en verwerking.
  • Optimaliseren van de eigen muzische vaardigheden in één domein: beeld, drama, beweging, nieuwe media, muziek.
  • Toepassen van de verworven theorie op een voorstelling en uitvoering in een oefenklas.
  • Toepassen van de verworven theorie en vaardigheden in de zelfstandige stage.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
  • ken je de muzische mogelijkheden van kleuters en kun je hun ontwikkeling stimuleren.
Als opvoeder
  • kun je een veilig relationeel klimaat scheppen waarin expressiemogelijkheden van kleuters de kans krijgen om te ontluiken.
  • kun je kleuters op weg helpen om de eigen expressiemogelijkheden en die van anderen te ontdekken, ermee te experimenteren, ervan te genieten.
Als inhoudelijk expert
  • ken je verschillende mogelijkheden om de muzische ontwikkeling te stimuleren en kun je die ook gebruiken.
Als innovator
  • kun je nieuwe tendensen op vlak van muzische vorming opvolgen en kun je ze gebruiken. Als lid van de onderwijsgemeenschap
  • ben je op de hoogte van de ontwikkelingsdoelen muzische opvoeding, het Leerplan Muzische Opvoeding en de plaats van muzische vorming in het Ontwikkelingsplan.
Als partner van externen
  • ken je externe instanties waarmee scholen kunnen samenwerken in functie van de muzische ontwikkeling van kleuters.
Als cultuurparticipant
  • kun je kinderen gevoelig maken voor en initiëren in het cultureel-esthetisch domein.
Attutudes:
  • beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, creatieve gerichrtheid, flexibiliteit, correct taalgebruik en communicatie.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basiskennis, -vaardigheden en attitudes van het 1ste en het 2de jaar op vlak van: beeldende vorming, muzikale opvoeding, bewegingsopvoeding, taal & drama, nieuwe media, culturele vorming.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Leerplannen Muzische Opvoeding (VVKBaO, 1999)
  • Ontwikkelingsplan voor de Katholieke kleuterschool (VVKBaO, 2000)
  • cursus Muzische Vorming

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

OA:
11261320
Code:
11261320
Vakcoördinator:
Goele Van Dijck
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands