De inhoud omvat de volgende onderwerpen:
- Wat is muzische Vorming?
- Wat zijn de randvoorwaarden?
- Hoe ziet een muzische activiteit eruit?
- Wat zeggen de Ontwikkelingsdoelen / De leerplannen / Het Ontwikkelingsplan? Concretisering aan de hand van een theatervoorstelling met introductie en verwerking.
- Optimaliseren van de eigen muzische vaardigheden in één domein: beeld, drama, beweging, nieuwe media, muziek.
- Toepassen van de verworven theorie op een voorstelling en uitvoering in een oefenklas.
- Toepassen van de verworven theorie en vaardigheden in de zelfstandige stage.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C07 Lid van schoolteam.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- ken je de muzische mogelijkheden van kleuters en kun je hun ontwikkeling stimuleren.
Als opvoeder
- kun je een veilig relationeel klimaat scheppen waarin expressiemogelijkheden van kleuters de kans krijgen om te ontluiken.
- kun je kleuters op weg helpen om de eigen expressiemogelijkheden en die van anderen te ontdekken, ermee te experimenteren, ervan te genieten.
Als inhoudelijk expert
- ken je verschillende mogelijkheden om de muzische ontwikkeling te stimuleren en kun je die ook gebruiken.
Als innovator
- kun je nieuwe tendensen op vlak van muzische vorming opvolgen en kun je ze gebruiken. Als lid van de onderwijsgemeenschap
- ben je op de hoogte van de ontwikkelingsdoelen muzische opvoeding, het Leerplan Muzische Opvoeding en de plaats van muzische vorming in het Ontwikkelingsplan.
Als partner van externen
- ken je externe instanties waarmee scholen kunnen samenwerken in functie van de muzische ontwikkeling van kleuters.
Als cultuurparticipant
- kun je kinderen gevoelig maken voor en initiëren in het cultureel-esthetisch domein.
Attutudes:
- beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, creatieve gerichrtheid, flexibiliteit, correct taalgebruik en communicatie.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis, -vaardigheden en attitudes van het 1ste en het 2de jaar op vlak van: beeldende vorming, muzikale opvoeding, bewegingsopvoeding, taal & drama, nieuwe media, culturele vorming.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Leerplannen Muzische Opvoeding (VVKBaO, 1999)
- Ontwikkelingsplan voor de Katholieke kleuterschool (VVKBaO, 2000)
- cursus Muzische Vorming
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
B. Omschrijving