* Didactiek: een keuze uit volgende onderwerpen: leren bewijzen, zorgverbreding, geschiedenis van de wiskunde, zelfstandig leren, algebra, informatieverwerking, motiveren, gebruik van media, contexten, actieve werkvormen, wiskunde in BSO en TSO, evaluatie, vaklokaal, materialen voor wiskunde, internet, PC-programma’s, differentiatie, remediëring, jaarplanning, huistaken, grafische rekenmachine..
* Sommige andere thema’s kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
* kan je op een correcte, volledige en soepele manier de wiskundetaal hanteren
* kan je lesvoorbereidingen maken vanuit goed geformuleerde doelstellingen
* kan je media en software inschakelen in je lessen en heb je aandacht voor aangepast didactisch materiaal
* kan je de leerplannen efficiënt gebruiken
* heb je aandacht voor historische elementen
* kan je doelgerichte en probleemstellende vragen formuleren waardoor je de leerlingen stimuleert tot zelfontdekkend werken
* kan je het ontstaan van een aantal wiskundige begrippen en eigenschappen historisch kaderen,
* heb je waardering voor wiskunde als dynamische wetenschap en als component van de cultuur.
Als innovator en onderzoeker
* kan je met behulp van gepaste software leerlingen verschillende situaties laten uitproberen waardoor de besluitvorming (bv : formuleren van een vermoeden) efficiënter kan.
* verwerf je inzicht in een aantal computertoepassingen,
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in eerste studiejaar van de opleiding
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* cursusteksten van de docent
* voorbeelden van uitgewerkte lessen
* handboeken : Machtig 3.5 en Machtig 4,5 , Pienter 1ste jaar en 2de jaar leerboek-werkschrift
* leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs
* aanbevolen lectuur: Tijdschriften Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving