In het eerste jaar staan volgende onderwerpen op het programma :
- Tijdens het eerste semester :
- de opbouw van het globaal historisch referentiekader, het werken met historische bronnen en de historische kritiek
- de prehistorie
- complexe maatschappijen in het Oude Nabije Oosten, met vooral aandacht voor Egypte
- Tijdens het tweede semester :
- de Griekse beschaving
- de Romeinse beschaving tot de keizertijd
De verschillende beschavingen bestudeer je in hun belangrijkste componenten (culturele, ethisch-godsdienstige, sociaal-economische, politieke) en in hun onderlinge beïnvloeding. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan het werken met de historische atlas, de tijdbalk en geschreven en ongeschreven bronnen. Het accent ligt op concreet en aanschouwelijk onderwijs, afgestemd op je toekomstige taak als leraar.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
- je kan het globaal historisch referentiekader (tijd, ruimte domein) opbouwen
- je kan vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen
- je kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historisch referentiekader
- je slaagt erin de leerinhouden zelf eigen te maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal
- je kan je werken met de historische atlas, de tijdsbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen
- je bent bereid op de hoogte te blijven van de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen
- je hebt inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en bent bereid met respect voor de fundamentele menselijke waarden mee te werken aan de verdere ontwikkeling van de hedendaagse samenleving
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Als toekomstige leerkracht geschiedenis ben je van nature gefascineerd door het menselijke handelen, denken, voelen en samenleven van mensen in het verleden.
Je bent je bewust dat de historische en hedendaagse werkelijkheid grotendeels het gevolg zijn van processen van verandering en evolutie in de verschillende maatschappelijke domeinen.
Je beschikt dus over een flinke dosis historisch bewustzijn, verworven via kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes in het secundair onderwijs. Daarnaast toon je een ruime en levendige interesse voor het hedendaagse wereldgebeuren. Je bent bereid om met enthousiasme leerlingen te begeleiden in de zoektocht naar onze historische wortels door de bronnen ervan degelijk te bevragen.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- cursussen :
- JANSSENSWILLEN, P., Inleiding tot de historische methode, Vorselaar, 2007.
- JANSSENSWILLEN, P., Het begin van de mensheid, Vorselaar, 2007.
- JANSSENSWILLEN, P., De eerste beschavingen, Vorselaar, 2007.
- JANSSENSWILLEN, P., De klassieke beschavingen, Vorselaar, 2007.
- handboeken :
- REYNDERS, M., Onder het oog van de zonnegod, Davidsfonds, Leuven,
- NAEREBOUT, SINGOR, De oudheid, Ambo, ...
- historische atlas :
- HAYT, F. , GROMMEN, J., e.a., Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis, Uitgeverij Van In, Wommelgem (recentste uitgave).
- handboeken secundair onderwijs :
- DEKELVER, J., DE VOLDER, P., e.a. o.l.v. GORIS, G., Storia 1, Uitgeverij Van In, Wommelgem. (recentste uitgave van het leerboek en werkboek).
- DEKELVER, J., DE VOLDER, P. , e.a. o.l.v. GORIS, G., Storia 2, Uitgeverij Van In. Wommelgem. (recentste uitgave van het leerboek en werkboek).
- Historia 1
- Historia 2
- leerplatform Toledo :
- powerpoints en cursussen
- vakkenstages
C. Aanbevolen leermiddelen
BELIEN, H., MEIJER, F.,
De klassieke Oudheid in een notendop, Prometheus, Amsterdam. 2000
Videofragmenten uit de prehistorie. 2001-2002 (studenten uitdieping geschiedenis).
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
- Andere: vakkenstages
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
- eerste semester : 50 %
- tweede semester : 50 %
- persoonlijk contact op de campus of via e-mail of telefoon
- monitoraat en toelichting van het examensysteem