We bekijken allereerst heel gericht de anatomie , pathologie en biomechanica van de lumbale, cervicale en thoracale wervelkolom. Verder bekijken we het hele gamma hals- en romporthesen, zowel prefab als maatwerk. De terugbetaling en tarificatie van elk toestel wordt uitgelegd aan de hand van oefeningen. Als laatste werpen we nog een blik op enkele belangrijke rugoperaties en de behandelingsprincipes van de rugschool.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De orthopedisch technoloog kan op adequate wijze een orthopedisch hulpmiddel vervaardigen, herstellen en onderhouden.
- C02 De orthopedisch technoloog kan de patiënt en een bestaande orthopedische voorziening evalueren, de therapeutische waarde ervan inschatten en uit het gamma orthopedische voorzieningen een geargumenteerde en verantwoorde keuze maken.
- C03 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze samenwerken en overleg plegen in een multidisciplinair team.
- C06 De orthopedisch technoloog kan op een adequate wijze informatie verzamelen en verwerken.
Toelichting:
De student kan de kennis betreffende romporthesen en cervicale orthesen gebruiken om in functie van de pathologie, leeftijd, beroep, van de patiënt een juiste keuze te maken uit het volledige gamma.
Steunend op zijn kennis van opbouwregels, principes, theoretische mechanica, sterkteleer en anderzijds rekening houdend met een motivatie naar materiaalkeuze en werkplaatstechnologie toe, kan de student romporthesen en cervicale orthesen analytisch benaderen, zowel als afgewerkt of als te monteren product.
De student heeft notie van de Belgische wetgeving omtrent de terugbetaling van romporthesen en cervicale orthesen en kan de terugbetaling van eenvoudige apparaten zelf berekenen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student heeft kennis van anatomie en pathologie van de cervicale, lumbale en thoracale wervelkolom.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Vandermeulen, K, 2006, Orthesen Wervelkolom. Niet-gepubliceerde cursus, Geel.
Vandermeulen, K, 2006, Nomenclatuur : omschrijving. Niet-gepubliceerde cursus, Geel.
Vandermeulen, K, 2006, Nomenclatuur : Tarieven 2006. Niet-gebuliceerde curus, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De studenten kunnen vragen stellen tijdens de contacturen. Op het digitaal leerplatform zijn zelfevaluatie testen beschikbaar voor de studenten. Per hoofdstuk kunnen de studenten een test invullen waarbij ze de nodige feedback krijgen bij hun resultaten.