Geschiedenis vakdidactiek (2006-2007)

In het eerste jaar staan volgende onderwerpen op het programma :
  • instap in de geschiedenisdidactiek
  • lesvoorbereiding, doelstellingen, didactische hulpmiddelen, werkvormen, vraagstelling
  • analyse van het voorgeschreven leerplan geschiedenis van de eerste graad
  • systematische reflectie over gegeven stagelessen
  • didactische vertaling van historische kennis, inzicht en vaardigheden

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
  • je zet zet je eerste vakdidactische stappen door lessen te observeren, voor te bereiden, uit te schrijven en te geven
  • je slaagt je erin functionele vormings- en concrete doelstellingen te formuleren
  • je kan gericht informatie opzoeken en verwerken door ze o.a. te situeren in het globaal historisch referentiekader
  • je ontwikkelt een didactische alertheid bij de selectie en afwisseling van historisch bronnenmateriaal, didactische hulpmiddelen en aangepaste werkvormen
  • je voelt aan wat bij de leerlingen kan inslaan om het verleden zo echt mogelijk in het leven
  • je toont feeling voor actualisatie

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Als toekomstige leerkracht geschiedenis ben je van nature gefascineerd door het menselijke handelen, denken, voelen en samenleven van mensen in het verleden. Je bent je bewust dat de historische en hedendaagse werkelijkheid grotendeels het gevolg zijn van processen van verandering en evolutie in de verschillende maatschappelijke domeinen. Je beschikt dus over een flinke dosis historisch bewustzijn, verworven via kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes in het secundair onderwijs. Daarnaast toon je een ruime en levendige interesse voor het hedendaagse wereldgebeuren. Je bent bereid om met enthousiasme leerlingen te begeleiden in de zoektocht naar onze historische wortels door de bronnen ervan degelijk te bevragen.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • eigen cursus :
    • JANSSENSWILLEN, P. Didactiek geschiedenis, Vorselaar, 2007.
  • handboek :
    • WILSCHUT, A.
  • leerplatform Toledo :
    • modellesvoorbereidingen van studenten
  • C. Aanbevolen leermiddelen

    A. Types

    • hoorcollege
    • begeleide zelfstudie
    • labo en werkcollege

    B. Omschrijving

    A. Types

    • permanente evaluatie

    B. Omschrijving

    • persoonlijk contact op de campus of via e-mail of telefoon
    OA:
    11260450
    Code:
    11260450
    Vakcoördinator:
    Paul Janssenswillen
    Semester:
    1+2
    Studiepunten:
    3
    Onderwijstaal:
    Nederlands