Je gaat je basiskennis van de verschillende vakonderdelen (zie eerste jaar) uitbreiden en verdiepen. In het tweede jaar ligt de focus op cultuur en literatuur van IERLAND (Noord-Ierland en Eire). Meer en meer aandacht voor studentgestuurd onderwijs. In de academiejaren die met een even jaartal beginnen : creatieve presentatie (webquest, gids in British Museum, ... ) voor medestudenten Engels en/of geschiedenis in het kader van een vakoverschrijdende reis naar Engeland.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in in staat om
* je basiskennis qua WOORDENSCHAT zelfstandig verder uit te breiden en te testen.
* de GRAMMATICA te herhalen, uit te diepen en actief te gebruiken.
* de opgedane kennis actief te gebruiken in zowel schriftelijke als mondelinge opdrachten: speaking and writing SKILLS
* je UITSPRAAK te verfijnen en bij te sturen indien nodig.
* met behulp van PHONETIC symbols altijd een correcte uitspraak na te streven. Als cultuurparticipant ben je bereid om/ kan je
* op zoek gaan naar diactische mogelijkheden om literatuur te integreren in het vreemdetalenonderwijs.
* werken uit de engelstalige literatuur te lezen en - zowel zelfstandig als in groepsverband - kritisch te analyseren.
* kennismaken met en inzicht verwerven in de Angelsaksische cultuur.
Als opvoeder en begeleider van leerprocessen ben je in staat
* je vaardigheden i.v.m. het aanleren van het Engels als vreemde taal in het secundair onderwijs verder te ontwikkelen en bij te sturen (o.a. aandacht voor betrokkenheidsverhogende factoren). * Engelse handboeken kritisch te evalueren en waardevol materiaal te selecteren.
* leerlingen te evalueren a.h.v. vooropgestelde criteria. Als innovator kan je * nieuwe werkvormen en leermethodes(ICT-integratie) kritisch benaderen en zelf ontwikkelen (o.a. webquests).
Als lid van een schoolteam leer je
* in groepsverband inhouden verwerken (vakkenstage: reis naar Engeland) en didactisch vertalen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Engels
Je kan je uitdrukken in de vreemde taal, zowel schriftelijk als mondeling. Goede kennis van de aangeboden basis in het eerste jaar.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- Andere: eigen website
B. Verplichte leermiddelen
Engels
- handboeken: zie handboekenlijst
- cursus lector per vakonderdeel en collegenotities
- eigen website: "The English Corner" : http://www.lerarenopleidingvorselaar.be/docenten/jevalo/
- literatuurlijst: zie website
- bibliotheek/ "The Globe" en vakbibliotheek D207
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- discussieseminarie
- projectwerk
- Andere: Nl:
B. Omschrijving
1College
- Hoorcollege
- Werkcolleges; communicatie staat centraal
* oefeningen: o.a. website docent + cursus toledo: mogelijkheid tot individueel inoefenen en testen van geziene leerstof zowel woordenschat als spraakkunst
* rollenspel
* stellingenspel
* brainstorm
* groepsgesprek
* presentatie
2. Demonstratieactiviteiten
3. Zelfstandige Werkvormen
- Zelfstandige studietaken
- Zelfstandige producttaken
4.Begeleid-zelfstandige Werkvormen
- Project: Anglo-Irish Literature
- Begeleid zelfstandig leren:
om de twee jaar vakoverschrijdende reis naar Engeland samen met de studenten geschiedenis
opdrachten die kaderen In een krachtige leeromgeving (gastgezinnen in Engeland)
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
- presentatie
- individuele taak
- projectwerk
- peer assessment
- Andere: Selfassessment
B. Omschrijving
Examen Januari: schriftelijk + mondelinge spreekopdracht in de klas: 30%
Examen Juni: 30%
Permanente evaluatie: 2 persoonlijke boekbesprekingen, 2 woordenschattesten, project: Anglo-Irish literature: 40%
2 monitoraatssessies gespreid over het academiejaar
discussion board: toledo course Engels 2 Baso
feedback via de website "The Englsih Corner"
individuele feedback bij spreek- en schrijfopdrachten - portfolio Engels