De cursus voedingswarenanalyse behandelt de meest courant gebruikte chemische analysemethoden voor voedingsmiddelen, evenals de sensorische analyse ervan.
Van de chemische analysetechnieken die in de voorafgaande opleiding reeds besproken werden, wordt het gebruik in de voeding geïllustreerd. Van de technieken die nog niet aan bod kwamen, wordt het principe, de apparatuur, de mogelijkheden en beperkingen - in het bijzonder in de voedingsindustrie - behandeld.
Voor de macronutriënten (water, lipiden, koolhydraten en proteïnen) evenals voor de micronutriënten wordt nagegaan hoe deze geïdentificeerd en gekwantificeerd kunnen worden in voedingsmiddelen.
In een afzonderlijk deel worden de processchema's van de zuivel- en vetindustrie bestudeerd en worden de kwaliteitstesten op halffabricaten en eindproducten besproken.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
- C08 De chemist kan binnen zijn specialisatie de vigerende wetgeving vertalen naar reële situaties om wettelijk conform te werken.
Toelichting:
De student kan het principe, de technische uitvoering en de mogelijkheden, in het bijzonder deze in de voeding, bespreken van de behandelde chemische analysemethoden.
De student kan de besproken analysemethoden voor macro- en micronutriënten uitleggen.
De student kan de besproken analysemethoden vergelijken en voor een gesteld analyseprobleem een geschikte analysemethode kiezen.
De student kan de begrippen die gebruikt worden in het kader van sensorische analyse verklaren.
De student kan zelf het proefopzet van een sensorisch analyseonderzoek uitwerken, rekening houdend met de diverse factoren die bij een dergelijk onderzoek van belang zijn, en kan de bekomen resultaten van een dergelijk onderzoek verwerken.
De student kent de productieprincipes die worden toegepast in de zuivel- en de vetindustrie en kan de principes en relevantie van kwaliteitstesten hierin aangeven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Schoone Kristien (2006).
Voedingswarenanalyse. Onuitgegeven nota's bij de onderwijsactiviteit Voedingswarenanalyse van het derde jaar Chemie, afstudeerrichting Biochemie. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement G&C, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Tijdens de contacturen wordt de leerstof op een systematische, interactieve manier aangebracht. Hierbij wordt gewerkt met powerpointpresentaties die bijkomend illustratief materiaal (foto's, filmpjes, simulaties) bevatten.
Een vakoverschrijdend groepswerk wordt in groepjes uitgewerkt. Het thema bevat aspecten van dynamische biochemie, ecotoxicologie en voedselveiligheid, voedingschemie en voedingswarenanalyse. Als resultaat van het groepswerk wordt een PowerPointpresentatie gemaakt die aan de andere groepen en begeleidende docenten wordt voorgesteld.
Het gedeelte van de cursus rond voedingstechnologie wordt in grote lijnen gezamenlijk overlopen, waarna de studenten zelfstandig de hoofdstukken uitdiepen en bijkomende informatie hieromtrent opzoeken dit aan de hand van diverse opdrachten.
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
In het schriftelijk examen komt een variatie aan vraagvormen aan bod: definities formuleren en illustreren met voorbeelden, uitspraken evalueren op hun juistheid, meerkeuzevragen, open vragen naar principes, technische uitvoering, voor- en nadelen en toepassingen van de diverse analysemethoden, vragen naar verbanden tussen technieken, rekenvragen.
Eén hoofdstuk uit de hoofdstukken m.b.t. de analyse van hoofdbestanddelen wordt mondeling geëvalueerd en de rest schriftelijk. In het mondelinge examen wordt gepeild naar verbanden tussen methoden en hun toepasbaarheid in bepaalde praktijksituaties.
Het vakoverschrijdend groepswerk wordt beoordeeld via permanente evaluatie en telt voor 10% van de punten mee.
De opdrachten die in het kader van voedingstechnologie door de studenten zelfstandig worden uitgewerkt worden eveneens als permanente evaluatie geëvalueerd en tellen voor 15 % van de punten mee.
Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen en het maken van oefeningen. Ook tijdens het uitwerken van de zelfstandige opdrachten is de docent ter beschikking om vragen te stellen.
Buiten de lesuren en per mail kunnen ook steeds vragen gesteld worden.
Powerpointpresentaties en andere bijkomende informatie van het OA wordt op Toledo ter beschikking gesteld.