Filosofie, ethiek en recht (2006-2007)

De student moet komen tot ethische duidelijkheid binnen het verpleegkundig handelen, De student leert reflecteren in overleg met verschillende belangengroepen De student krijgt aandacht voor beslissingen die genomen worden op de grens van leven en dood de student leert werken met medische beslissingen aan het levenseinde, De student leert aandacht hebben in ethisch overleg voor patiënten rechten De student leert in Filosofie kritisch nadenken over hoe mensen denken over mensen, over het humanisme, het existentialisme, sociaal Darwinisme en fascisme, snobisme en feminisme. De student leert in Recht stilstaan bij de indeling van de Belgische rechtbanken, krijgt een inleiding tot de sociale zekerheid, en leert hoe een arbeidscontract in elkaar zit. daarnaast wordt de aansprakelijkheid van de verpleegkundige besproken. De student leert deze wettelijke context toepassen in zijn specifiek beroepsdomein.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Ethisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C12 Effectief schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • C13 Preventief zorgverlenen.
  • C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: casuïstiek

B. Verplichte leermiddelen

Eigen cursus met nota's

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
07282140
Code:
07282140
Vakcoördinator:
Magda Van de Wiele
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands