- Overzicht van de geografische -, maatschappelijke, religieuze en historische context van de wereld ven het NT
- De verschillende litteraire genres van het NT
- Historisch-kritische uitleg van de belangrijkste teksten van het NT
- De leerplannen van de tweede graad SO en de bijhorende achtergrondinformatie-
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
Toelichting:
- Studenten begrijpen de teksten van het Nieuwe Testament vanuit een historisch-kritische lezing
- Studenten kunnen de teksten van het Nieuwe Testament actualiseren
- Studenten kunnen een uitgebouwde eigen visie op maatschappij en wereld formuleren vanuit de boodschap van het Nieuwe Testament.
- Studenten kunnen de behandelde leerplannen uitwerken met aangepaste didactische middelen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:- gebruik bijbel
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:- cursus exegese eerste jaar
Studenten bezitten de volgende competenties:- de historisch-kritische methode vlot kunnen toepassen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Leerplan rooms-katholieke godsdienst secundair onderwijs
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving