Warmteproductie bij homoïotherme dieren
Invloed van de omgevingstemperatuur op de warmteproductie, warmteproductie en afgifte i.f.v. temperatuur
Andere milieufactoren
Warmte- vocht- gassenbalans
Ventilatiesystemen in varkensstallen en pluimveestallen: Inlaatsystemen, luchtverdeelsystemen
ventilatoren, klimaatregelaars, regelprincipes
Warmterecuperatiesystemen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- AB1 - Omgaan met levend materiaal - Verantwoord en duurzaam omgaan met levend materiaal of in functie van levend materiaal.
- AB2 - Technisch, technologisch vaardig zijn - Men heeft kennis over en kan werken met de machines, installaties en technieken die men hedentendage binnen het werkveld gebruikt.
Toelichting:
De studenten kunnen:
- de warmteproductie/afgifte van een dier i.f.v. hun leefomgeving verklaren;
- verschillende faktoren die het stalklimaat bepalen opsommen en hun belang inschatten;
- de massabalansen in stallen berekenen en daaruit de ventilatienormen afleiden;
- de belangrijkste ventielatiesystemen onderscheiden, ze beschrijven en indelen volgens principe;
- de gebruikelijke verwarmingssystemen in stallen opsommen, ze beschrijven en hun toepassingsgebied aanduiden;
- de regelprincipes van klimaatcomputers uitleggen en de belangrijkste waarden instellen;
- de verschillende warmte-recuperatietechnieken opsommen en hun werking uitleggen;
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving