Vermits dit jaar een alternatieve reis wordt georganiseerd voor de studenten die geen Engels of Geschiedenis volgen, beperkt het deel cumavo zich tot de bespreking en persoonlijke verwerking van:
*één cultuuraspect zoals dat in de reis aan bod kwam
*maatschappijkritische lectuuropdracht gekoppeld en getoetst aan concrete ervaringen tijdens de alternatieve reis
Informatie - en communicatietechnologie
* ICT en het bevorderen van een actief, authentiek, werkelijkheidsgericht, samenwerkend leren.
* Websites die erg nuttig kunnen zijn voor een leerkracht.
* Organisatiemodellen om met ICT in een klassituatie te werken.
* Software om zelfcorrigerende oefeningen te maken.
* Een aantal concrete voorbeelden van leeravonturen via ICT.
* Richtlijnen om op een veilige en wettelijke manier met de computer te werken.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als cultuurparticipant:
-Je scherpt de vaardigheden omtrent CuVo & MaVo, verworven in het eerste en tweede jaar, verder kritisch aan;
-Je volgt zowel filmopvoeding als cultuurmanifestaties in hun verschillende vormen als breed-maatschappelijke tendensen evenals actuele ontwikkelingen op. Je plaatst deze elementen binnen de les- en onderwijspraktijk, vooral door uitwerking binnen de stageperiodes én middels persoonlijke verwerking;
-Je volgt actuele ontwikkelingen en je toetst de eigen dialoogbereidheid aan de bevindingen opgedaan tijdens de 'diversiteitstweedaagse'; de opgedane ervaringen krijgen een schriftelijke neerslag in een kritisch verslag op basis van de eigen bevindingen; De website "www.actualiteit.org" blijft onverkort als referentiewebsite gelden.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: -Je doet dit alles in de eerste plaats met het oog op de/een onderwijspraktijk waar gelijke kansen geen loos begrip zijn.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Culturele en maatschappelijke vorming:
-geen bijzondere voorkennis vereist.
Informatie - en communicatietechnologie:
-De leerstof en vaardigheden van de ICT-cursus in het eerste en tweede jaar worden als voorkennis verondersteld.
-Je past de geleerde ICT-vaardigheden (tekstverwerking, html, presentatie, rekenblad, Hotpotatoes) op een geïntegreerde manier toe om een boeiend leeravontuur voor leerlingen te ontwerpen.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Culturele en maatschappelijke vorming:
-Infostand met geselecteerde literatuur en documentaties i.v.m. alle culturele activiteiten.
-Gidsen en zelf verworven informatie omtrent de culturele activiteiten.
Informatie - en communicatietechnologie:
-Cursustekst: ICT met leerlingen.
-Ondersteunend materiaal op Blackboard.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving