Casuïstiek voedings-en dieetleer (2006-2007)

In casuïstiek voedings- en dieetleer wordt geoefend in het opstellen van individuele dieetadviezen. Patiënt-/cliëntgegevens worden verzameld, geïnterpreteerd en vertaald in een praktisch dieetadvies dat rekening houdt met de eigenheid van de patiënt/cliënt. Dit wordt geoefend via klassikale opdrachten, via rollenspel en in een gesimuleerde zorgverleningssituatie. Als eindoefening wordt een dieetadvies gegeven in een reële beroepscontext.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De voedings- en dieetkundige heeft een professionele houding.
  • C02 De voedings- en dieetkundige kan een gepast voedings- en dieetadvies opstellen om de gezondheid te behouden en bevorderen.
  • C03 De voedings- en dieetkundige begeleidt op adequate wijze verandering van voedingsgedrag om gezondheid te helpen bevorderen.
  • C06 De voedings -en dieetkundige communiceert correcte wetenschappelijke informatie, ideeën en oplossingen m.b.t. voeding naar alle belanghebbenden (informatieverstrekker).
  • C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
- De studenten kunnen hun theoretische en praktische dieetkennis toepassen bij het opstellen van dieet- adviezen. - De studenten kunnen van een individu persoonlijke-, medische- en antropometrische gegevens verzamelen en interpreteren. - De studenten kunnen met de gepaste technieken een voedingsanamnese afnemen, berekenen en interpreteren. - De studenten kunnen vanuit de verzamelde gegevens de diëtistische diagnose en de doelstelling(en) van het dieetadvies bepalen en aan de hand hiervan een behandelplan opstellen. - De studenten kunnen een correct dieetadvies opstellen rekening houdend met de verzamelde gegevens en de mogelijkheden van de cliënt. - De studenten kunnen het dieetadvies uitleggen aangepast aan het niveau van de cliënt. - De studenten kunnen de cliënt (dieet)productinformatie geven en adviseren bij het gebruik ervan. - De studenten kunnen gesprekstechnieken en -vaardigheden toepassen tijdens rollenspel en tijdens een gesprek met een (simulatie)patiënt. - De studenten kunnen peilen naar motivatie en motivatietechnieken gebruiken tijdens rollenspel en tijdens een gesprek met een (simulatie)patiënt.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • Andere: naslagwerken, voedingsmiddelentabellen, software

B. Verplichte leermiddelen

- Huysmans Veerle, 2006. Casuïstiek voedings- en dieetleer. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel - Voedingscentrum Den Haag, 2006, Nevo-tabel : Nederlands voedingsstoffenbestand. - Vzw Nubel, FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu, 2004, Belgische voedingsmiddelentabel - Hoge gezondheidsraad, FOD volksgezondheis, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu, 2003, Maten gewichten: Handleiding voor gestandaardiseerse kwantificering van voedingsmiddelen in België - Hoge gezondheidsraad, FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu, 2003, Voedingsaanbevelingen voor België - Unilever, 2006, Becel Institute Nutrition Software - Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie, 2006, Gecommentarieerd geneesmiddelen- repertorium http://www.bcfi.be

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: rollenspel, simulatie, werken met vrijwilligers

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

OA:
06021651
Code:
06021651
Vakcoördinator:
Veerle Huysmans
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands