Economie vakdidactiek (2006-2007)

- Situering van het vak Economie in het secundair onderwijs. - Gedetailleerde studie van de verschillende leerplannen. - Algemene structuur van een les economie. - Vergelijkende studie van de in het secundair onderwijs gebruikte handboeken. 

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ben je in staat om: * de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep te achterhalen, * doelstellingen te kiezen en te formuleren, * leerinhouden te selecteren, * leerinhouden te structureren en te vertalen in leeractiviteiten, * een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen te bepalen, * individueel en in team leermiddelen te vergelijken en te beoordelen, * product en proces te evalueren. Als inhoudelijke expert ben je in staat om: * leerinhouden te situeren in het leerplan, * de opbouw en inhouden van de verschillende leerplannen (ASO/TSO) weer te geven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je beschikt over een zekere communicatieve en sociale vaardigheid.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Leerplannen secundair onderwijs - Handboeken secundair onderwijs - Cursus van de lector

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260370
Code:
11260370
Vakcoördinator:
Dirk De Bruyn
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands