- Situering van het vak Economie in het secundair onderwijs.
- Gedetailleerde studie van de verschillende leerplannen.
- Algemene structuur van een les economie.
- Vergelijkende studie van de in het secundair onderwijs gebruikte handboeken.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ben je in staat om:
* de beginsituatie van de leerlingen en de leergroep te achterhalen,
* doelstellingen te kiezen en te formuleren,
* leerinhouden te selecteren,
* leerinhouden te structureren en te vertalen in leeractiviteiten,
* een aangepaste methodische aanpak en groeperingsvormen te bepalen,
* individueel en in team leermiddelen te vergelijken en te beoordelen,
* product en proces te evalueren.
Als inhoudelijke expert ben je in staat om:
* leerinhouden te situeren in het leerplan,
* de opbouw en inhouden van de verschillende leerplannen (ASO/TSO) weer te geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je beschikt over een zekere communicatieve en sociale vaardigheid.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Leerplannen secundair onderwijs
- Handboeken secundair onderwijs
- Cursus van de lector
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving