- Een activiteit voorbereiden
- Doelen formuleren
- Een dagplanning opstellen
- Een weekschema opstellen
- Thematisch werken
- Een stageboek uitwerken
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
Je leert een activiteit voorbereiden, thematisch werken, doelen formuleren, een dag- en weekplanning uitwerken, een stageboek uitwerken.
De leraar als opvoeder:
Je leert op een ervaringsgerichte manier omgaan met kleuters.
De leraar als inhoudelijk expert:
Je verwerkf inzicht in het ervaringsgericht kleuteronderwijs.
De leraar als organisator:
Je leert een dag- en weekplanning opstellen. Je leert je klaspraktijk te organiseren. Je leert hoe je een stageboek zorgvulding kan bijhouden.
De leraar als innovator, als onderzoeker:
Je leert reflecteren over je eigen klaspraktijk. Je leert jezelf bij te sturen.
De leraar als lid van een schoolgemeenschap:
In je stagekaft maak je neerslag van je participatie in het schoolteam (bewakingen, personeelsvergaderingen, ...)
.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je bent in het bezit van een bachelor diploma.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Permanente evaluatie
Je score op permanente evaluatie wordt bepaald door:
- De uitwerking van de opdrachten. Je werkt de opdrachten uit en verzamelt deze in een map 'Uitbreidingsmodule didactische vorming'.
- Je uitwerking van de thema's tijdens je thematische stage
Mondeling examen
Individuele begeleidingssessies.
Begeleidingssessies in kleine groep.