Aardrijkskunde vakdidactiek (2006-2007)

De vakdidactiek omvat volgende onderwerpen: * Verdieping van aardrijkskundige leermiddelen: handboeken en werkboeken * Geografisch leerproces * Geografie doet denken: verschillende werkvormen * Didactiek van excursies en werkstructuren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kan je: * de actualiteit efficiënt volgen en verwerken in lessen aardrijkskunde van het secundair onderwijs * degelijke werkbladen opstellen * een handboek beoordelen * op excursie werken vanuit de concrete geografische ruimte en leerlingen begeleiden * ICT integreren in je lessen * werkelijkheidsnabij werken

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het eerste jaar van de opleiding. We verwachten van je een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

zie bij vakinhoud

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260951
Code:
11260951
Vakcoördinator:
Els De Vadder
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands