- Belangrijkste types zakelijke brieven in het Duits. - Versteviging van de bestaande grammaticale basiskennis. - Uitdieping van de in 2de jaar behandelde leerstof i.v.m. telefoneren en basiswoordenschat. - Voeren van zakelijke gesprekken. - Oefeningen i.v.m. productpresentatie, rondleiding en bedrijfsvoorstelling.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
- De studenten moeten een eenvoudige, zakelijke Duitse tekst vlot en fonetisch correct kunnen lezen en begrijpen.
- De studenten moeten in behoorlijk Duits beroepsgerichte gesprekken kunnen voeren.
- De studenten moeten zakelijke Duitse brieven kunnen begrijpen en schrijven.
- De studenten moeten zakelijke telefoongesprekken in het Duits kunnen voeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Competenties van het overeenkomstige vak in het 2e jaar.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- ESSERS, J. 2006, Communicatie in het Duits, Geel, Campinia Media (niet gepubl. cursus)
- FORST, G. 2002, Thematische Woordenschat Duits, Antwerpen, Intertaal.
- HERING, A. 2003/ MATUSSEK, M., Geschäftskommunikation Schreiben und Telefonieren, Ismaning, Hueber.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving