- Meettechniek:effectieve en gemiddelde waarden,meettoestellen
- Inwendige weerstand spanningsbron, C-ketens op gelijkstroom
- Technologische proeven (TL-lichtbron, elektromagnetische schakelaar, contactorenschakeling, differentieelschakelaar)
- Didactische proeven op magnetisme
- Spoelen: zelfinductiecoëfficiënt, magnetische koppeling, wisselstroomweerstand
- R,L,C- ketens op wisselstroom, arbeidsfactor
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
- Studenten kunnen verschillende types elektrische meettoestellen gepast gebruiken en kennen het onderscheid tussen deze toestellen: gemiddelde waarde, RMS of TRMS-waarde.
- Studenten kunnen al de eigenschappen van een spoel bepalen.
- Studenten kunnen eenvoudige wisselstroomschakelingen realiseren (RL-, RC-, RLC-ketens) en tevens waardes als vermogen, arbeidsfactor enz. meten en interpreteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
- Basiskennis van elektrodynamica en de definities van de basisbegrippen van het magnetisme.
- Basiskennis van begrippen uit de gelijkstroomtheorie.
- Studenten kunnen eenvoudige elektrische meettoestellen gepast gebruiken en kennen de werking van deze toestellen.
- Studenten kunnen eenvoudige netwerkschakelingen realiseren.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Segers Werner, Practicum elektriciteit, 2006. Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel, 94p
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
De studenten werken in groepjes van 2 of 3 aan een opdracht. De opstellingen in het labo zijn 'modulair' opgebouwd: de studenten bouwen zelf de schakelingen en verrichten hierop zelf de metingen.
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
- Andere: verslagen
B. Omschrijving
Tijdens de labozittingen worden de studenten tussentijds begeleid om de opdracht tot een goed einde te brengen en om de veiligheid van studenten en opstellingen te garanderen. |
|