Eerst maak je kennis met een aantal meetprincipes en meettoestellen voor de verschillende parameters. Daarna komen de regelaars aan bod: de klassieke on/off- en de PID-regelaars.
Je wordt verder ondergedompeld in de wereld van de corrigerende organen en regelkleppen. Als je alle elementen van een moderne automatische regelkring beheerst, onderzoek je verschillende regelprincipes met praktische voorbeelden: cascaderegeling, verhoudingsregeling,
Als laatste deeltje willen we je ook laten kennis maken met explosiebeveiling.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
BASIS
- de student kan de werking van de verschillende meettoestellen en corrigerende organen uitleggen, zowel aan de hand van een schema als aan de hand van een toestel.
- de student kan de verschillende regelacties en hun werking verklaren. Hij kan eenvoudige oefeningen hierop maken.
- de student staat kritisch tegenover het bekomen resultaat van de oefeningen,
- de student kan inschatten wanneer chemische stoffen brandbare-explosieve mengsels worden. Hij kent een aantal voorzorgsmaatregelen om explosies te voorkomen.
EXTRA
- de student kan de leerstof regeltechniek integreren in andere leergebieden zoals chemische technologie. Hij kan deze techniek toepassen in andere labo's (zoals labo chemische technologie)
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
fysica uit het eerste jaar
wiskunde: eenvoudige differentialen en integralen kunnen oplossen.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
G.Van Baelen REGELTECHNIEK Niet gepubliceerde cursus KHK Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Enkele lessen gaan door in de laboratoria om een aantal apparaten en principes te demonstreren.
A. Types
B. Omschrijving
Zowel geïntegreerde oefeningen als vragen over de theorie dienen opgelost te worden. Er wordt vooral gepeild naar inzicht in de leerstof.(Woordelijk de cursus kunnen weergeven is uit den boze, je moet vooral het
waarom kunnen verklaren)
De oefeningen behandelen eenvoudige regelkringen waarin een PID regelaar is ingeschakeld.
Er is steeds bereidheid van de docent om na (tijdens) de les bijkomende informatie te geven.