Twee pakketten cyclisch verdeeld over het 2de en het 3de jaar:
1ste pakket
* analytische meetkunde en lineaire algebra: coördinaten, afstandsformules, scalair product, euclidische ruimten, vergelijkingen van rechten en cirkels, lineaire afbeeldingen, vectorruimten
* complexe getallen
2de pakket
* structuren, vergelijkingen
* kardinaalgetallen
* opbouw van de getallenverzamelingen N, Z, Q en R
* volledigheid, decimale schrijfwijze
Sommige andere thema’s kunnen eventueel projectmatig uitgediept worden
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijke expert
* ken je de verschillende algebraïsche structuren en de onderlinge verbanden
* kan je de getallenverzamelingen genetisch of axiomatisch opbouwen als geordende algebraïsche structuren
* kan je de opeenvolgende getaluitbreidingen motiveren
* kan je het verband leggen tussen de reële getallen en de decimale vormen
* ken je de aftelbaarheid van verzamelingen
* kan je eigenschappen aantonen van scalair product en lineaire afbeeldingen
* verwerf je voldoende basiskennis om de analytische meetkunde van de tweede graad te doorgronden
* kan je het ontstaan van een aantal wiskundige begrippen en eigenschappen historisch kaderen,
* heb je waardering voor wiskunde als dynamische wetenschap en als component van de cultuur.
Als innovator en onderzoeker
* kan je zinvol werken met moderne media
Als opvoeder
* kan je via goed gekozen oefeningen maatschappelijke waarden bespreken
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in tweede studiejaar van de opleiding
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* cursusteksten van de docent
* Handboeken Machtig 3.5 en 4.5
* leerplannen 1ste en tweede graad secundair onderwijs
* aanbevolen lectuur : Tijdschriften Uitwiskeling,Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving