Religie, zingeving en levensbeschouwing (2006-2007)

De levensbeschouwelijke en ethische aspecten van opvoeden en onderwijzen staan centraal in dit opleidingsonderdeel. Daarom gaat de aandacht naar sociologisch onderzoek in verband met de waardeoverdracht op school. Een andere module focust op de katholieke school en haar opdrachtverklaring. Welzijnszorg en de problematiek van kansarmoede op school staan in de kijker als concrete invullingen van de uitdrukkelijke zorg voor de zwaksten..Vanuit dat perspectief zijn ook mondiale vorming en diversiteit thema's die aan de orde zijn , waarbij actief kennismaken met de werkvormen en methodieken i.v.m. mondiale vorming en diversiteit centraal staat. Ook een driedaagse bezinning of drie dagen meewerken in een sociaal project maken deel uit van het OO RZL.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
In het kader de gemeenschappelijke beroepsprofielen en basiscompetenties situeert RZL zich in het derde jaar vooral op het domein van de leraar als opvoeder, als partner van ouders/verzorgers, als lid van een schoolteam en als partner van externen. Beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid en zin voor samenwerking zijn daarbij belangrijke attitudes. - Studenten kunnen de belangrijkste factoren die de waarden van jongeren beïnvloeden opnoemen en toelichten in welke zin ze een invloed hebben - Studenten kunnen de rol van levensbeschouwelijke en ethische visies in het onderwijs herkennen en toelichten. - Studenten kunnen aan de hand van de tekst van de Opdrachtverklaring van het Katholiek Onderwijs in Vlaanderen het opzet van deze opdrachtverklaring verwoorden. - Studenten kunnen vanuit eigen (stage-)ervaringen bespreken in welke mate scholen erin slagen hun christelijke identiteit op een eigentijdse wijze gestalte te geven. - Studenten kunnen gevoelig zijn voor de problematiek van de (kans-)armoede en van de Noord-Zuidverhoudingen. - Studenten kunnen het verband tussen armoede en de schoolloopbaan illustreren met voorbeelden. - Studenten kunnen actief kennis maken met het aanbod van het Centrum Informatief Spelmateriaal, Broederlijk Delen, Welzijnszorg en Kleur Bekennen! - Studenten kunnen een kritische reflectie op hun eigen sociaal en religieus engagement schrijven. - Studenten kunnen kritische reflecteren over het levensbeschouwelijk en ethische aspect van het eigen functioneren als (toekomstig) leerkracht.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Interesse voor de levensbeschouwelijke en ethische component van opvoeding en onderwijs.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Leys Mieke, 2006. Religie, Zingeving en Levensbeschouwing. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout, 5 delen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
10253010
Code:
10253010
Vakcoördinator:
Mieke Leys
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands