In opvoedkundige wetenschappen en de onderscheiden vakdidactieken verwerf je verder inzicht in de didactische principes die aan de basis liggen van je praktijk. Tijdens de stages besteed je dan voornamelijk aandacht aan :
- de verdere groei in de verworvenheden van het eerste jaar
- zorgverbreding met speciale aandacht voor BSO
- betrokkenheidsverhogende factoren als werkelijkheidsnabijheid leerlingenactiviteit aanpassing aan het niveau van de leerlingen door o.a. differentiatie
- variatie in werkvormen. Minstens eenmaal organiseer je groepswerk en zorg je voor zelfwerkzaamheid van leerlingen
- je optreden in de klas waarbij je zorgt voor een stimulerende leeromgeving
- aspecten van het leraar-zijn die verder gaan dan het lesgeven op zich
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
In het tweede jaar van de opleiding bekwaam je je verder in de vaardigheden die verband houden met klasmanagement. Daarnaast besteed je ook aandacht aan competenties die te maken hebben met het ruimer profiel van een leraar.
- Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan je
- zelfstandig met persoonlijke inbreng een lesplan opstellen afgestemd op de beginsituatie van een specifieke leerlingengroep
- Als inhoudelijk expert bewijs je dat je
- grotere lesgehelen kan opbouwen en over de nodige achtergrondkennis beschikt waardoor je kan inspelen op vragen van leerlingen
- voldoende inzicht hebt in en kritisch kunt staan tegenover handboeken
- inhouden selecteert en aanbrengt vanuit een ervaringsgerichte visie
- binnen je lessen de vakoverschrijdende eindtermen tracht te integreren
- Als opvoeder kan je je aanpassen aan verschillende doelgroepen en zorg je voor een optimale participatie van de leerlingen
- Als innovator kan je
- nieuwe media integreren in het lesgebeuren
- eigen praktijkervaringen analyseren en zelf mogelijke oplossingen en alternatieven bedenken en verantwoorden
- Als organisator kan je leerbevorderend optreden
- Als lid van een team kan je
- je houden aan gemaakte afspraken
- je eigen aanpak bespreekbaar stellen in een team
- Je evolueert positief in attitudes als
- communicatieve vaardigheid
- beslissingsvermogen
- leergierigheid
- verantwoordelijkheidszin enz
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je hebt al enige ervaring met het opstellen en geven van losstaande lessen. Je hebt je vooral toegelegd op het verwerven van de eerste drie basiscompetenties nl. leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, leraar als opvoeder en leraar als inhoudelijk expert. Je hebt aandacht voor betrokkenheid en welbevinden van de leerlingen. Je zet verdere stappen in het analyseren en bijsturen je eigen didactisch handelen ( leraar als innovator en onderzoeker).
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- stage-informatieboek KvR
- stage-handleiding voor stages buiten KvR
- taakomschrijving per stageperiode
- alle documenten in verband met je stage breng je samen in een stagemap algemeen en per vak
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Tijdens het eerste semester geef je een 8-tal lessen in de secundaire school op de campus, waarvan een aantal lessen in TSO- BSO.
In de loop van het tweede semester zijn er twee stageperiodes van in totaal 3 weken buiten het KvR voorzien. Een daarvan gaat door in het ASO, de andere in TSO-BSO. Per week geef je een tiental lessen. Daarnaast is er nog ruimte voor aanvullende taken waardoor je je ook kan bekwamen in de andere basiscompetenties bijvoorbeeld leraar als lid van een team.
A. Types
B. Omschrijving
De beoordeling is het resultaat van je prestaties gedurende de stageactiviteiten die je doorheen het jaar uitgevoerd hebt. Bij de beoordeling houden we rekening met alle aspecten van de praktijk: je didactisch handelen, je pedagogisch optreden, je vermogen tot reflectie en je attitudes. Indien je in dit onderdeel niet slaagt in de eerste zittijd, word je uitgesteld. Voor dit opleidingsonderdeel kan je niet herkansen in de tweede zittijd.