De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- actualiteit over eigen streek, Belgiƫ, Europa en de hele wereld.
Voor het overige kunnen de studenten mee beslissen bij de inhoudelijke keuze. Keuzethema's
kunnen zijn:
- een onderwerp uit het leerplan aardrijkskunde van eerste of tweede graad secundair onderwijs
- leren werken met een GIS-programma
- ICT-toepassingen in de lessen aardrijkskunde uitwerken
- een geografische excursie uitschrijven en / of mee begeleiden
- tentoonstellingen, musea en infocentra bezoeken en de aangeboden informatie verzamelen, doornemen, kritisch analyseren en bespreken
- andere (de docent bewaakt de haalbaarheid)
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker kunnen studenten:
- een aantal keuzethema's uitdiepen: enkele leerplanonderwerpen of vakspecifieke ICT-vaardigheden.
- een aantal alternatieve werkvormen toepassen op aardrijkskundige leerinhouden .
Als organisator, begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen en partner van externen kunnen studenten:
- de gekozen leerplanthema's didactisch verwerken.
- zich verder specialiseren in het organiseren, uitwerken en/of leiden van een excursie, veldwerk of bezoek aan een tentoonstelling
- vakkennis en een aantal typische aardrijkskundige vaardigheden extra inoefenen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten bezitten de volgende competenties:
- de kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in de opleidingsonderdelen Aardrijkskunde en Aardrijkskunde Vakdidactiek van de voorgaande opleidingsjaren
- een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren
A. Type
- handboek
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
De leermiddelen zijn afhankelijk van de gekozen inhoud en zullen gedurende het jaar meegedeeld worden.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- individuele taak
B. Omschrijving