Stage (2006-2007)

In opvoedkundige wetenschappen en de onderscheiden vakdidactieken krijg je inizicht in de didactische principes die de basis vormen van je didactisch handelen. Tijdens de stage van het eerste jaar werk je vooral aan:
  • een goede voorbereiding o.a. door een zinvolle verwijzing naar eindtermen leerplannen e.d., een juiste inschatting van de beginsituatie, een zinvolle formulering van doelstellingen, een juiste omschrijving van inhoud en methode, het voorzien van aangepast didactisch materiaal
  • het goed overbrengen van inhouden d.w.z. je brengt inhoud correct en logisch opgebouwd over, je sluit aan bij ervaringen en niveau van leerlingen, je belicht de kern van de les. Hierbij staat het vormend aspect van de les centraal.
  • je didactische bekwaamheid d.w.z.je betrekt leerlingen actief bij de les, je hanteert gekozen werkvormen, je formuleert heldere opdrachten en zinvolle vragen, je gebruikt efficiĆ«nt didactisch materiaal, je benut de lestijd functioneel en gebruikt het bord als ondersteuning.
  • je organisatie van het lesgebeuren o.a. door de overgang tussen de verschillende lesfasen vlot te laten verlopen, je formuleert duidelijke werkafspraken.
  • je omgang met leerlingen o.a. door aandacht te besteden aan een dynamisch en expressief optreden, aan leerlinggericht werken.
  • een correcte en verzorgde omgangstaal met de nodige expressie en gepaste intonatie.
  • je reflexieve bekwaamheid door individueel en in kleine groepjes je ervaringen te analyseren en van daaruit werkpunten te formuleren.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
In een lerarenopleiding is de praktijkopleiding van essentieel belang voor het bijbrengen van de noodzakelijke startcompetenties. Dit rechtstreeks contact met de praktijk vormt vaak de meest motiverende factor. Ook bevordert het de link tussen het werkveld en je theoretische vorming. Op het einde van het eerste jaar beogen we volgende doelen:
  • Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan je onder begeleiding lesvoorbereidingen opstellen waarbij de vormingswaarde van een les de kern vormt, je werkvormen en je didactisch materiaal kiezen in functie van betrokkenheid van leerlingen
  • Als opvoeder kan je leerlinggericht werken, expressief en dynamisch voor de klas staan, de persoon van elke leerling aanvaarden, inspelen op ervaringen van de leerlingen.
  • Als inhoudelijk expert kan je de inhoud van de les correct overbrengen en logisch structureren in het kader van betrokkenheid aansluiten bij het niveau en ervaringen van de leerlingen
  • Als organisator kan je het klasgebeuren en je eigen opdrachten goed organiseren
  • Als innovator kan je je eigen functioneren bevragen en bijsturen dit zowel individueel als in team.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je hebt interesse en een hart voor jongeren tussen 12 en 18 jaar. Je wil je inzetten om deze jongeren te begeleiden en te stimuleren zowel in hun leerproces als in hun groei naar volwassenheid. Je bent bereid om hiervoor blijvend in jezelf te investeren.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • stage-informatieboek
  • specifieke stageopdrachten
  • alle documenten in verband met je stage breng je samen in een stagemap algemeen en per vak

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

In het eerste jaar worden in totaal 4 weken georganiseerd, verspreid over korte stageblokjes van 1 tot 3 opeenvolgende dagen. Je wordt van nabij gevolgd bij het opstellen en uitvoeren van het lesplan.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De beoordeling is het resultaat van je prestaties gedurende de stageactiviteiten die je doorheen het jaar uitgevoerd hebt. Voor dit opleidingsonderdeel kan je niet herkansen in de tweede zittijd.
OA:
11260340
Code:
11260340
Vakcoördinator:
Lieve Willems
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands