De leerinhoud omvat volgende onderwerpen:
- Bevolkingsgeografie: bevolkingsspreiding en -evolutie
- Geografie van de landbouw: voedselproblematiek, verschillende landbouwsystemen over de hele wereld
- Toeristische geografie: soorten toerisme, begeleidende en attractiefactoren, gevolgen, ontwikkelingscyclus
- Kennismaking met geografie van de industrie en de stad (op excursie)
- de behandeling van alle thema's op het niveau van het secundair onderwijs (tweede graad en verdere verdieping eerste graad)
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker kunnen studenten:
- het demografische transitiemodel begrijpen en toepassen op diverse regionale situaties
- landbouwsystemen beschrijven en situeren in het algemeen agrarisch evolutiemodel
- toeristische landschappen beschrijven en de mogelijke gevolgen van het toerisme inschatten
- zich verdiepen in de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte
- mentale en facetkaarten van de eigen leefruimte, Belgiƫ en Europa opbouwen
- bronnenmateriaal vinden, selecteren en integreren
- parate kaartkennis aanwenden tijdens lesactiviteiten in het werkveld
- gedurende het hele academiejaar een informatie- en actualiteitsmap opbouwen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten bezitten de volgende competenties:
- de competenties bereikt in het eerste jaar van de opleiding
- een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Literatuur
- Alle leermiddelen van het eerste jaar.
- Wereldvisie 3 ASO (handboek): zie boekenlijst
- Cursussen en excursiegidsen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving