De inhoud omvat de volgende onderwerpen:
- Visies op leren (leerstijlen, krachtige onderwijsleeromgeving, leertheorieën, geheugen, zelfstandig werk, ...)
- Visies op opvoeden (kritische analyse van de cultuur-maatschappelijke visie van Els-Lodewijks-Frencken op opvoeden, gekoppeld aan actuele thema's),
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Visies op opvoeden:
* Vaardigheid 2.4: je kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context. Je kan maatschappelijke gebeurtenissen aan de vormingsinhouden koppelen. Daarnaast kan je kinderen kritisch leren omgaan met massamedia.
* Vaardigheid 6.4: Je kan met ouders/verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs.
* Vaardigheid 9.2: Je kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving.
Visies op leren:
* Vaardigheid 1,7: uitgaande van verschillende leerstijlen leer je een krachtige onderwijsleeromgeving realiseren voor kinderen van de lagere school
* Vaardigheid 3,1 en 3,2: je krijgt zicht op verschillende visies ivm leren en kan deze aanwenden in je pedagogisch-didactische praktijk
* vaardigheid 5,1,1: vernieuwende inzichten ivm leren kunnen aanwenden in je eigen onderwijspraktijk
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je beheerst de inhouden van 1 ILLO (Opvoedkundige Wetenschappen).
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen lectoren
Artikels uit kranten, tijdschriften, Internet.
Videomateriaal
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving