Deel 1 Geschiedenis
De eerste tuinen
Islamitische tuinen
Middeleeuwse tuinen
Italiaanse Renaissance
De Renaissance in het Noorden
Formele Franse tuinen
Oosterse tuinen
Het Engelse landschap
De 19de eeuw
De natuurlijke tuin
Tuinen in de 20ste eeuw
Deel 2 Basisprincipes
De tuinkunst als ruimtekunst
De ruimte en de mens
Ontwerpelementen
De basiselementen van de vorm
Vormontwikkeling
Organisatieprincipes
Compositie en context
Perspectivische vervorming en gezichtsbedrog
Wegen en hoogteverschillen
Schaduwberekening
Deel 3 Stappen in het ontwerp van een tuin
Materiaal
Kennismaking met het terrein
Terreinopmeting en analyse
Uitwerken van het plan
Presentatie van het plan
Doorsneden en perspectieftekeningen
Het plantplan
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C04 Een onderzoekende houding aannemen, zelfstandig en resultaatgericht onderzoek kunnen uitvoeren.
- C10 Rekening houden met natuur, milieu, veiligheid en zorgsystemen.
Toelichting:
De student verwerft de nodige kennis om met een landschaps- en tuinarchitect een grondig gesprek aan te gaan. Hij leert ook de technieken om een eenvoudig ontwerp te maken. Hij houdt altijd rekening met standplaatseisen van de planten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis aangaande geologie, aardrijkskunde en ecologie.
Grondige plantenkennis.
Enig ruimtelijk voorstellingsvermogen helpt.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Eigen syllabus
Video's
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Studenten kunnen tijdens de les vragen stellen en afspraken maken voor verduidelijking.
E-mails van studenten krijgen binnen de 2 dagen zeker een antwoord.