Je verkent welke waarden en inzichten levensbeschouwingen, en in het bijzonder de christelijke levensbeschouwing, vandaag kunnen aanreiken. Je maakt een analyse van de plaats en de rol van levensbeschouwingen in de huidige samenleving.
Je hebt hierbij aandacht voor
* de historische wortels van de christelijke levensbeschouwing en de actuele relevantie ervan.
* de kernelementen van het christelijk geloven
* aspecten van de andere wereldgodsdiensten.
* het huidige pluralisme op levensbeschouwelijk vlak.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Religie, zingeving, levensbeschouwing geeft een kritisch kader om door een levensbeschouwelijke bril naar de hedendaagse samenleving te kijken.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De leraars als inhoudelijk expert
* Je kan een onderscheid maken tussen de aspecten religie, zingeving en levensbeschouwing.
* Je kan zinvragen detecteren en weet hoe vanuit verschillende levensbeschouwelijke en godsdienstige tradities getracht wordt om hierop antwoorden te formuleren
De leraar als cultuurparticipant
* Je kan actief deelnemen aan discussies in verband met actuele levensbeschouwelijke thema's.
* Je kan ethische dilemma's vanuit verschillende levensbeschouwelijke visies ontrafelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Cursustekst RZL
Bijlagen bij de cursus, uitgedeeld tijdens de lessen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Tijdens de hoor- en werkcolleges is er voldoende ruimte voor interactie voorzien.
In de cursus zijn verdiepingsopdrachten uitgewerkt
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
B. Omschrijving
Ter voorbereiding van het schriftelijk examen wordt een individuele taak uitgewerkt, die meegebracht wordt op het examen.
Het schriftelijk examen bestaat vooral uit toepassingvragen, die tijdens de lessen aan bod gekomen zijn.
Een combinatie van werk- en hoorcolleges, met verdiepingsopdrachten om op zelfstandige basis uit te werken.