Basisvaardigheden voor het ergotherapeutisch handelen: groepsgym, maaltijdbegeleiding, rolstoelhantering, koken voor diabeten, hef- en tiltechnieken, ADL-begeleiding,
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
De studenten kunnen de basisvaardigheden van het ergotherapeutisch handelen in de residentiële ouderenzorg op een adequate wijze uitvoeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Geenen Koen, 2004, Ergotherapie Geriatrie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 189p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Het praktijkexamen bestaat uit twee delen:
theoretisch deel: er wordt een vraag gesteld ivm aandachtspunten bij de verschillende situaties die we hebben gezien. er worden vragen gesteld naar inhoud, gymsessie, tiltechnieken, eten geven, rolstoel hanteren......
praktisch deel: de studenten voeren een tiltechniek uit en voeren een techniek uit ivm aan- en uitkleden.
Studenten kunnen steeds in de les terecht bij de docent met vragen omtrent de cursus.
Er worden extra herhalingslessen voorzien omtrent de praktische uitvoering van technische handelingen.