- inleiding, RISC, CISC
- structuur van processoren en hun performantie
- geheugen en andere randapparatuur
- computerbussen
- cachegeheugen
- branch prediction
- data typen, adressering
- stack, procedures, coroutines, interrupts, traps (besturingsverloop)
- virtueel geheugen - paging
- parallelle computerarchitecturen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
- waarom cache en virtueel geheugen en hoe werkt dat: denk- & redeneervaardigheid, kritische reflectie
- informatie verwerven en verwerken over computersystemen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
Toelichting:
De student kan:
- PC offertes met mekaar vergelijken
- De architectuur van een PC beschrijven
- meespreken over de verschillende geheugenmedia
- beschrijven hoe cache en virtueel geheugen werken
- de mogelijkheden aan adressering beschrijven
- het besturingsverloop beschrijven
Nieuwste ontwikkelingen zoals blue ray, serial PCI, ...
Samenhang met digitale elektronica en microprocessoren
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Digitale elektronica wordt door dezelfde docent in hetzelfde semester gedoceerd. Dit is geen probleem voor de nodige voorkennis.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- handboek: Gestructureerde computerarchitectuur (Nederlands), 5e, Tanenbaum, ISBN: 90-430-0987-3 (Nederlands), ISBN: 0-13-148521-0 (Engels), Prentice Hall - Pearson - 2005
- materiaal op
http://www.colleman.be
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Er wordt een powerpointpresentatie gebruikt en een handboek.
A. Types
B. Omschrijving
Voorbeeldvragen zijn te vinden op
http://www.colleman.be